دعاوی حقوقی خانواده

 

پیدایش دعاوی خانواده که منجر به طلاق می شوند:

اصولا خانواده مرکز یک کانون پاک و منزهی است که دو انسان به وسیله پیوند مقدس ازدواج رسما زندگی خود را به هم گره زده‌اند .

گاهی مشکلات و موانعی (اعم از اینکه زوج مقصر باشد یا زوجه) بوجود میاید که نهایتا چاره‌ای جز جدایی و طلاق باقی نمی‌ماند. پس از این رویداد مسائل و مشکلات فراوانی حاصل می‌گردد که هر یک از زوجین برای رسیدن به حق خود و یا با آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به دعاوی خانواده بایستی از مسائل عرفی و حقوقی آگاهی پیدا کنند این موضوع در حالی بیان میگردد که گاهی زوجین برای جدایی و طلاق ممکن هست از بخشی یا تمام حقوق قانونی خود نیز گذشت نمایند چرا که عرصه برایشان تنگ آمده و جدایی بیش از هر حقوق مالی و غیر مالی دیگری ارزشمند میشود.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت با بهره مندی از وکلای متخصص در امور خانواده، و مشاوره تخصصی امور حقوقی خانواده ، آمادگی دارد تا به زوجین مشاوره های حقوقی لازم را در دعاوی خانواده ارائه نماید.

سابقه‌ی موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت موجب شده است تا موکلین که خواهان انجام پرونده طلاق توافقی برای زوجین مقیم خارج از ایران و همچنین مطالبه مهریه در پرونده‌های خارج از ایران ، درخواست ممنوع الخروجی زوج یا زوجه خارج از ایران و کلیه پرونده های خانواده برای ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌باشند به این گروه حقوقی جهت دریافت مشاوره حقوقی خانواده مراجعه می‌کنند.

مشاوره آنلاین با برترین وکلای خانواده و مشاوره حقوقی خانواده در ایران به نام موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت صورت می پذیرد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به وب سایت تخصصی خانواده و همچنین تماس با شماره‌های ذیل و تعیین وقت، مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده را دریافت نمایند .

 

 

 

 

 

 

 

رسیدگی به دعاوی کیفری خانواده :

دادسرای ویژه برای رسیدگی به دعاوی کیفری خانواده وجود ندارد و برای این امور میبایست به دادسرای عمومی مراجعه نمود و فقط دادگاههای تخصصی خانواده جهت رسیدگی به موضوعاتی که پیش تر گفته شد به حکم قانون حمایت از خانواده تشکیل شده است. چنانچه در شهرهایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد موضوع را در شعبی از دادگاه عمومی دعاوی خانواده را رسیدگی می‌کنند .

بهره مندی از تجارب وکیل متخصص خانواده در دعاوی خانواده  :

جهت شروع شکایت کیفری در موضوعات مربوط به دعاوی خانواده و یا طرح دادخواست حقوقی خانواده در دادگاه خانواده، کاملاً مطمئن شوید که استحقاق کافی جهت طرح دادخواست و یا شکایت را دارید. زیرا بسیاری از پرونده‌هایی که در سیستم قضایی کشور مطرح می‌شوند بعد از زمانهای زیادی هنوز به نتیجه نرسیده است بدین منظور موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران به شما پیشنهاد مینماید برای بهره مندی از تجارب وکیل متخصص خانواده در دعاوی خانواده از خدمات این مجموعه حقوقی استفاده نمایید.

بدون مشاوره حقوقی خانواده یا یک وکیل خانواده و فقط با تصمیم‌گیری هیجانی در طرح دعاوی خانواده ممکن است باعث اتلاف وقت و ایجاد هزینه‌های بالای متقاضیان شود و عموما مشکلات امور دعاوی خانواده شدت می یابد بر همین اساس در مجموعه حقوقی دفاع یاران در ابتدای رسیدگیها مباحث صلح و آشتی و یا با وصالت بزرگان فامیل تلاش بر ایجاد رفع اختلافات حتی بوسیله داوری و میانجی گری و در برخی موارد نگارش تعهدنامه بلحاظ ادامه زندگیهای قابل اصلاح صورت میگیرد. قبل از شروع به هر اقدام با وکیل متخصص در امور خانواده و گرفتن مشاوره حقوقی خانواده بهترین مسیر را برای رسیدن به حقوق خود انتخاب کنید. هر چند هزینه ای که ممکن است به مشاوره حقوقی خانواده بپردازید ناچیز است اما باعث جلوگیری از اتلاف وقت و اسیر شدن در راهروهای دادگاه‌ها می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت  به شرح و تفسیری از انواع دعاوی خانواده می‌پردازد تا شاید با این روش ضمن ارائه خدمت به جامعه ، و بهره مندی از توان وکلای پایه یک دادگستری همچنین با مشاوره حقوقی خانواده توسط قضات بازنشسته دادگاه خانواده بهترین راه حل را در دعاوی خانواده به عموم عزیزان ارائه دهد.

باتوجه به عرف و رسوم ایران و نیز با توجه به قانون مدنی،آشنایی و خواستگاری مرحله مقدماتی ازدواج محسوب میشود بنابراین پیش از بررسی حقوقی دعاوی خانواده باید نحوه شکل گیری نهاد خانواده را مورد مطالعه قراردهیم.

مطابق قانون، خواستگاری کردن شرایط آن بصورت تمثیلی تعیین شده است  .

ماده 1034 قانون مدنی عنوان می‌دارد هر زنی را که خالی از موانع نکاح باشد را می توان خواستگاری نمود مطابق این ماده هر زنی که در نکاح باشد را نمی توان خواستگاری انتخاب نمود .

بایستی به این نکته توجه داشت که صرف وعده ی ازدواج تحت هیچ شرایطی ایجاد رابطه زوجیت نمی‌کند هرچند که شما تمام یا قسمتی از مهریه فی ما بین خود توافق شده را بپردازید، ایجاد رابطه‌ی زوجیت با عقد نکاح و شرایط صحت آن امکان پذیر است ، زوجین می توانند تا زمانی که عقد نکاح جاری نشده از وصلت امتناع کنند و به صرف امتناع از وصلت نمی‌توان مطالبه خسارت نمود .

معمولا در دوران نامزدی هدایایی از طرف زوجین به یکدیگر اهدا می‌شود که مطابق قانون این هدایا در صورت بهم خوردن نامزدی با شرایطی قابل پس‌گیری است. برای اطلاع از چگونگی استرداد هدایا نامزدی با موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت تماس حاصل فرمایید .

بعد از مرحله خواستگاری و نامزدی در قانون مدنی به نکاح و احکام و قواعد مربوط به آن پرداخته شده است، که میتوان گفت نکاح هم از مراحل مقدماتی در دعاوی خانواده محسوب می‌شود چرا که در حقوق ایران نهاد خانواده با نکاح ایجاد می‌شود پس طرح دعاوی خانواده مستلزم وقوع نکاح است.

مطابق قانون عقد نکاح، دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام منوط است به اذن ولی اما این اذن بایستی به شرط رعایت مصلحت شخص باشد که تشخیص مصلحت آن با دادگاه است. بسیاری از دختران شاید این نگرانی را داشته باشند که ازدواج آنها منوط به اجازه پدرشان می‌باشد. در این مورد بایستی توجه داشت که در قانون ، نکاح دختر باکره شرط شده است و دوم اینکه به بلوغ رسیده باشد با این وجود نیز منوط به اجازه پدر یا جد پدری اوست؛ اما بسیار اتفاق می افتد که پدر یا جد پدری از دادن اجازه امتناع می‌کند چنانچه این امتناع از اجازه بدون عذر موجه ( مثلا بر اثر لجبازی ، بدبینی و.. باشد) اجازه پدر و یا جد پدری خود به خود ساقط می‌شود و دختر میتواند با مراجعه به دادگاه مدنی خاص (دادگاه خانواده) با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و ارائه کلیه شرایط لازمه از دادگاه اجازه نامه کسب کرده و با آن به دفاتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایند .

 

 

مهریه در دعاوی خانواده:

امروزه بحث مهریه در دعاوی خانواده بسیار پر رنگ شده است چراکه با توجه به تورم موجود در اقتصاد جامعه بسیاری از آقایان امکان پرداخت مهریه را ندارند ؛ حال آنکه وقوع طلاق نیز جز با پرداخت کلیه دیون از جانب زوج به زوجه ( اعم از دین مربوط به نفقه یا مهریه و..) یا انجام توافق نسبت به آنها امکان پذیر نمی باشد ابراء ضمه شوهر و قبول ابراء از جانب وی از جمله موارد قانونی حل و فصل بحث مهریه در دعاوی خانواده میباشد.

چگونگی تعیین مهریه قبل از موضوعات دعاوی خانواده :

مطابق قانون مدنی هر چیزی را که مالیت داشته باشد یعنی دارای ارزش مالی باشد و  قابل تملک باشد می توان مهر قرار داد. بنابراین با توجه به این عنوان 2 شرط اساسی در تعیین مهر بایستی وجود داشته باشد 1- مالیت 2- قابل تملک یعنی قابلیت آن که مالک آن شوید را داشته باشد .

بسیار اتفاق افتاده است که زوجین در تعیین مهر بدون داشتن آگاهی از شرایط تعیین و ارزش مهر ، مهریه را تعیین می‌کنند در حالیکه این موضوع میتواند باعث شروع دعاوی خانواده باشد.

تعیین مهریه های غیر عرفی و بسیار زیاد و گاهی مهریه های بسیار ناچیز میتواند در زوجین باعث بوجود آمدن دعاوی خانواده باشد .

در عقد نکاح و در سند ازدواج می توان در قسمت شروط ضمن عقد، طرفین در آن شرایطی که فی‌ما بین خود توافق کرده اند درج کنند، اما چنانچه شرطی شود که با قوانین و عرف سازش نداشته باشد فرضاً شرط شود در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود، در این صورت و با وجود این شرط از لحاظ حقوقی و قانونی ، شرط باطل است و هیچگونه اثری ندارد اما عقد نکاح و مهریه ای که تعیین شده است صحیح می‌باشد و شرط باطل ، مبطل عقد نکاح و مهریه نمی‌باشد .

 

 

مهریه

 

 

 

 

 

انواع مهریه و شرایط تعلق آن به زوجه در دعاوی خانواده:

در صورت بروز مشکل در زمینه وکالت امور خانواده می توانید از مشاوره حقوقی خانواده مورد اطمینان در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت مشاوره تخصصی دریافت نمایید. از طریق ارسال فرم و درخواست مشاوره حقوقی خانواده با موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران در ارتباط باشید.

در این مبحث به انواع مهریه و شرایط تعلق آن به زن در دعاوی خانواده، خواهیم پرداخت:

مهریهی عندالمطالبه به عنوان یکی از حقوق مالی زن است که برابر ضوابط شرع و عرف جامعه و توافق فی ما‌بین بایستی از طرف مرد پرداخت شود.

به طور کلی در حقوق ایران سه نوع مهریه وجود دارد : مهرالمسمی، مهر المتعه ، مهر المثل

مهرالمسمی : رایج‌ترین نوع مهریه همین است ، این نوع مهریه در واقع همان نوع مهریه است که در عقد ازدواج با توافق تعیین می‌شود. مهریه باید به صورت دقیق معلوم و معین باشد و در واقع رفع جهالت برای هر دو طرف بکند مثلا نمیتوان گفت یکی از این خانه‌های کوچه بابت مهریه متعلق به شماست ، بلکه باید مشخص کرد که کدام خانه منظور وی است جالب است بدانید که در ازدواج دائم برعکس موقت ، ضرورتی وجود ندارد که حتما مهریه در زمان عقد مشخص شده باشد و زن و مرد میتوانند بعد از عقد ازدواج نیز آن را تعیین و یا کم و زیاد کنند.

مهر المثل :ممکن است قبل و یا حین عقد نکاح مهریه تعیین نشده باشد که در این صورت بعد از عقد نکاح نیز میتوان مهریه را تعیین کرد در مهر المثل با توجه به عرف جامعه و موقعیت زن از قبیل سن ، وضعیت خانوادگی و جسمی و اجتماعی ، محله ای که در آن زندگی میکند با توجه به این مقدار برای زن مهریه تعیین می‌شود .

چنانچه در عقد نکاح مهری ذکر نشده باشد و اینکه رابطه‌ی زناشویی نیز اتفاق افتاده باشد تعیین مهر را میتوان به شخصی غیر زوجین ( شخص ثالث) واگذار نمود اما چنانچه تعیین آن را بر عهده زوجه باشد یعنی ، اختیار تعیین مهریه را به زن داده باشند، او نمیتواند بیش از مهر المثل تعیین کند اما شخص ثالث یا شوهر میتوانند مهر را هر قدر که بخواهند معین کنند .

مهر المتعه :بر خلاف مهر المثل که با توجه به وضعیت زن تعیین می‌شود در مهر المتعه با توجه به وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، و… فرد تعیین می‌شود.

اما این نوع مهریه در شرایطی بر زن تعلق می‌گیرد که مهریه در هنگام عقد تعیین نشده باشد و شوهر قصد داشته باشد که قبل از وقوع رابطه ی زناشویی همسر خود را طلاق دهد .

 

نکته :در نکاح موقت تعیین مهریه الزامی است و چنانچه مهر تعیین نگردد موجب بطلان نکاح است.

در صورتیکه عقد نکاح فسخ گردد زن مستحق مهریه است لیکن چنانچه موجب و علت فسخ عقد باشد و با وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهریه می‌باشد و نه کامل آن .

 

 

مطالبه مهریه  در دعاوی خانواده:

برای آگاهی از مهریه و انواع مهریه و شرایط تعیین و فسخ مهریه با موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی خانواده بهره‌مند گردید.

در حال حاضر مطالبه مهریه در دعاوی خانواده از دو راه مطالبه از طریق محاکم دادگستری و مطالبه مهریه و اصطلاحاً اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت، امکان پذیر است.

 

نفقه در دعاوی خانواده :

نفقه در دعاوی خانواده از دیونی است که بر عهده مرد است که به زن بپردازد و عبارت است از هر نیازی متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، غذا، اثاث منزل ، و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت نیاز به عملی از جمله بواسطه نقص یا مریضی زن .

 

 

دعاوی خانواده

 

 

اما در چه صورتی نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد ؟

هرگاه زن بدون مانع شروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود  اما زن این اختیار و حق را دارد که در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه با مراجعه به محکمه و تعیین نفقه شوهر را به دادن آن محکوم کند . موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت با داشتن وکلای متخصص در جهت ارائه مشاوره حقوقی خانواده به افراد ، آماده ارائه راهنمایی تخصصی به شما عزیزان می‌باشد.

نفقه مختص عقد دائم است ولی در عقد موقت در صورتیکه زن و شوهر توافق کرده باشند . مرد بایستی نفقه زن را بپردازد اصل بر این است که نفقه پرداخت می‌شود اما در صورتیکه اختلاف گردد که آیا نفقه پرداخت شده است یا خیر ، مرد بایستی ثابت کند که پرداخت کرده است .

 

مطالبه نفقه در دعاوی خانواده توسط وکلای مجرب در امور نفقه، دارای چه مزایایی است ؟

 

  • مدت زمان مطالبه نفقه کمتر می‌شود .
  • نیازی به حضور زن در دادگاه نخواهد بود .
  • توقیف اموال توسط وکیل
  • در صورت عدم پرداخت نفقه ، وکیل با تسلط بر امور مشاوره حقوقی خانواده میتواند بجهت دریافت مطالبات قانونی روشهای دیگر را از طریق قانون و اجرای احکام پیگیری نماید
  • وکیل در صورت درخواست زن و جمیع شرایط و مطابق با قانون در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد حکم طلاق زن را از مرد بگیرد .

 

مدارک لازم جهت مطالبه نفقه توسط وکیل :

اصل سند ازدواج ، اصل شناسنامه ، اصل کارت ملی

 

طلاق در دعاوی خانواده :

طلاق در دعاوی خانواده غالباً نتیجه ای است که اصل دعوی برای آن اقامه می‌شود یعنی زوجین برای اینکه از هم طلاق بگیرند در دادگاه اقامه دعوی نمایند.

طلاق یعنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زن و مرد از یکدیگر ، طلاق معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی کاملا از بین می‌رود ، بین زن و مرد اختلاف و ناسازشی رخ میدهد.

طلاق اجتماعی ، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که زن یا مرد طلاق گرفته با آن سر و کار دارند .

طلاق روانی موقعیتی است که از طریق آن پیوند وابستگی عاطفی قطع و شخص به تنها زندگی کردن روی می‌آورد .

در حقوق ایران حق طلاق با مرد است و مرد هر وقت بخواهد میتواند بدون نیاز به دلیل و شرایط خاصی زن خود را طلاق بدهد البته این اقدام با طلاق که آن گواهی عدم سازش است با مراجعه به دادگاه و سپری شدن سایر مراحل صورت می‌پذیرد .

زن نیز میتواند با رعایت شرایط مقرر در قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید .

 

 

 

دعاوی خانواده

 

 

 

شرایط طلاق دهنده در دعاوی خانواده :

شرایط طلاق دهنده  در دعاوی خانواده عبارتند از: باید بالغ باشد ، عاقل باشد، قاصد باشد، مختار باشد، بنابراین با توجه به شرایط فوق طلاق دهنده باید دارای جمیع شرایط مذکور باشد و این شرایط مختص طلاق دهنده است و نه طلاق گیرنده اما چنانچه طلاق ، طلاق توافقی باشد با توجه به اینکه دو اراده در هم جمع گردید هر دو باید دارای این شرایط باشند .

ولی مجنون دائمی و نه موقت ، میتواند درصورتیکه مصلحت مولی علیه اقتضاء کند زن او را طلاق دهد و در این عبارت کاملا میتوان درک نمود و فهمید که شرط اصلی مصلحت مولی علیه ملاک اصلی قرار گرفته است

آیا در زمان اجرای صیغه طلاق  بجای طرف دعوا حضور وکیل وی امکان پذیر است ؟

بله مطابق ماده 1138 قانون مدنی هریک از زوجین  به وکیل خود این اختیار داده باشند که صیغه طلاق را به توسط وکیل اجرا نمایند و این مسئله با توجه به صراحت قانونگذار دارای هیچگونه محدودیت قانونی نمی‌باشد برای کسب اطلاعات و مشاوره حقوقی خانواده با وکلای دفاع یاران در ارتباط باشید.

اقسام طلاق :

بطور کلی طلاق به دو قسم تقسیم می‌شود :

طلاق بائن ، طلاق رجعی

طلاق بائن : طلاقی که بعد از آن مرد نمیتواند به زن رجوع کند یعنی تا زمانی که مجددا ًعقد نکرده باشد حق رجوع ندارد  اقسام طلاق بائن به شرح ذیل می‌باشد :

طلاق بائن اقسام مختلفی دارد که عبارت است از :

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود .
  • طلاق یائسه
  • طلاق خلع مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
  • طلاقی که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد ، نتیجه نکاح جدید

 

طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود:

چنانچه عقد نکاح صورت پذیرفته است لیکن هنوز نزدیکی بین زوجین واقع نگردیده است چون نزدیکی واقع نشده است که در مدت آینده از جنبه بچه دار شدن زوجه ، رعایت عده است لذا این طلاق به محض اجرای صیغه طلاق ، طلاق بائن محسوب می‌شود مثل اینکه زوجین در دوران عقد از هم طلاق گرفته باشند .

 

 

طلاق یائسه :

مقصود از زن یائسه کسی است که در اثر زیادی سن عادت زنانگی ندارد و در نتیجه از بچه دار شدن مایوس است ، چنین زنی عده ندارد و بعد از طلاق میتواند شوهر کند  سن یائسگی در زنان متفاوت است وپزشک باید تشخیص دهد که قطع عادت به دلیل کهولت سن است یا خیر ولی به طور معمول سن یائسگی حدود پنجاه سالگی است .

 

طلاق خلع  و مبارات، در دعاوی خانواده مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد :

طلاق خلع و مبارات در دعاوی خانواده مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد عبارت است از آنکه، زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی اعم از پول ، ماشین ، خانه ، زمین و…. که به شوهر خود میدهد طلاق بگیرد در این نوع طلاق زن از شوهر خود کراهت دارد و این کراهت یکطرفه است  در این نوع طلاق زن مالی به شوهر خود میدهد ،که طلاقش بدهد.

طلاق مبارات نیز آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در اینصورت باید زائد بر میزان مهر نباشد در واقع این نوع طلاق و طلاق خلع نوعی از طلاق رجعی عنوان میگردد ، این نوع طلاق در جامعه در واقع همان عنوان عرفی و در فرهنگ عامه از عبارت “مهرم حلال و جانم آزاد” در اشاره به این نوع طلاق می‌باشد .

 

طلاقی در دعاوی خانواده که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید  اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا ازدواج جدید:

طلاقی  در دعاوی خانواده که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید ،اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا ازدواج جدید در حقوق ما دارای احکام ویژه ای است .

چنانچه مردی زن خود را طلاق دهد و یا طلاقی به توافق بی‌انجامد و بعد از طلاق رجوع کرده باشند و یا اینکه مجدداً عقد نکاح کرده باشند بعدا از سه وصلت متوالی و نه اینکه متناوب یعنی فرضا بین طلاق دوم تا سوم زن با کسی دیگر ازدواج و نزدیکی نکرده باشد(چراکه این طلاق بائن محسوب می‌شود ) زوجین حق رجوع ندارند و باید پس از انجام یکسری اعمال دیگر مبادرت به نکاح مجدد نمایند .

 

کوتاه ترین نوع طلاق به جهت کوتاهی زمان و رسیدن به مهریه و نفقه کدام طلاق است ؟ چگونه طلاق بگیریم ؟

با مراجعه به موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران از راهنمایی مشاوران و حقوقدانان متخصص در زمینه مشاوره حقوقی خانواده بهره ‌مند گردید .