ضرب و شتم

ضرب و شتم

1- من یک دانشجو هستم که در حال برگشت از دانشگاه به منزل بودم که یک ماشین با سه نفر سرنشین که به نظرم مست بودند به من حمله کردند و مرا به شدت زدند و صورتم کبود شده مجازات آنها چیست ؟ چگونه باید از آنها شکایت کنم ؟

پاسخ :

بر اساس ماده 614 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی عمداً به دیگری ضرب یا جرحی وارد نماید به طوری که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود اگر امکان قضایی نداشته باشد ( در رویه قضایی معمولاً در این موارد حکم به قصاص داده نمی‌شود )، اگر اقدام متهمین منجر به اختلال در نظم و امنیت جامعه و یا بیم تجری مرتکب با دیگران شود به دو تا پنج سال حبس محکوم می‌شود و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌‌‌شود. به هرحال حضرتعالی با مراجعه به دادسرا شکایت ضرب و شتم را مطرح نمایید و اگر شاهدی در این خصوص دارید به دادسرا و مراجع انتظامی اعلام نمایید . شما می‌توانید برای بررسی پرونده خود و همچنین آگاهی بیشتر در زمینه ضرب و شتم و دعاوی کیفری با وکلای متخصص ما در گروه حقوقی دفاع یاران عدالت در ارتباط باشید.

برچسب‌ها : ضرب  و شتم ، ضرب و جرح ، دعاوی کیفری ، کیفری ، مطالبه دیه ، مشاوره حقوقی

2- یک درگیری با چند نفر از دوستانم داشتم و دادگاه فقط یک نفر از آنان را محکوم کرد در حالیکه دونفر دیگر هم در درگیری حضور داشتند. سوالم این است که چطور دو نفر دیگر با اینکه در جریان درگیری بودند ، ولی محکوم نشدند ؟

پاسخ :

صرف حضور متهم (دو نفر دیگر ) در صحنه منازعه برای مجرم شناختن کافی نیست و لازمه محکوم شدن چنین شخص یا اشخاصی احراز سوء نیت ، شرکت در منازعه است و ضمناً می‌بایست دلیلی مبنی بر سوءنیت و شرکت در منازعه وجود داشته و در دادگاه اثبات گردد در غیر این صورت دادگاه با عنایت به اصل برائت و اصل 37 قانون اساسی رای بر برائت متهمین صادر می‌نماید . به جهت ارزیابی پرونده‌های کیفری و طرح هر گونه شکایت کیفری در دادسرا و یا دادگاههای حقوقی سراسر کشور با بهترین وکلای مجموعه حقوقی دفاع یاران عدالت مشاوره نمایید .

برچسب‌ها : ضرب و شتم ، ضرب و جرح ، دعاوی کیفری ، پرونده کیفری ، وکیل دعاوی ، وکالت در دادسرا ، شکایت کیفری ، طرح شکوائیه ، پرونده کلانتری ،دادگاه کیفری

3- من یک پرونده ضرب‌وشتم دارم که دادگاه می‌گوید دلایل شما کافی نیست الان می‌خواهم برای اثبات آن سوگند تقاضا کنم آیا دادگاه قبول می‌کند ؟

پاسخ :

بله ، می‌توانید ولی صرفاً در مورد دیه ، مورد قبول دادگاه واقع می‌شود و در مورد جرم ناشی از ضرب‌وشتم منتهی شده به اخلال ، در نظم و یا بیم تجری ، مورد قبول دادگاه واقع نمی‌شود. زیرا که حدود وتعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی‌شوند (جرم ناشی از ضرب و جرح شامل تعزیرات است ) لکن قصاص ، دیه و ارش ضرر و زیان ناشی از جرم مطابق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 قابل اثبات است. بنابراین دیه ضرب و جرح با سوگند قابل نفی و اثبات است و تشریفات آن مطابق قانون مجازات اسلامی و مواد 270 الی 279 قانون آیین دادرسی مدنی است . شما می‌توانید برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در زمینه دعاوی کیفری و ضرب و شتم با وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت  در ارتباط باشید. در این مجموعه حقوقی قواعد و مقررات مربوط به میانجی‌گری و حکمیت در پرونده‌های کیفری تحت نظر حقوقدانان و روان شناسان و همچنین وکلای با تجربه قابل انجام و پیگیری میباشد.

برچسب‌ها : وکیل دادگاه ، پرونده دعوا ، وکالت در دادسرا ، گواهی پزشکی قانونی ، شهود

4- من به همراه چند نفر از دوستانم متاسفانه با پنج نفر در پارک درگیر شدیم که یک نفر از آن‌ها کشته شد با اینکه من فقط یک سیلی زدم دادگاه چه حکمی می‌دهد و آیا به جز دیه امکانش هست به زندان بروم یا اعدام بشوم ؟

پاسخ :

بر اساس ماده 615 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند هر یک از شرکت کنندگان، در صورتی که به قتل منتهی شود به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌گردند ، بنابراین صرف حضور در درگیری و وارد کردن ضربه سیلی برای محکومیت حضرتعالی کفایت می‌نماید ، راجع به ابعاد مختلف این پرونده باید با عقد قرارداد وکالت وارد پرونده شد و بعد از مطالعه تخصصی پرونده می‌توان اظهارنظر قانونی داشته باشیم .

توصیه می‌شود با کارشناسان حقوقی ما در مجموعه حقوقی دفاع یاران که متخصص در رشته جزا و جرمشناسی نیز می‌باشند مشاوره تخصصی داشته باشید.

برچسب‌ها : دعاوی کیفری ، دادسرا ، متهم به قتل ، معاونت در قتل عمد ، نزاع دسته جمعی

5- من خانمی هستم که 3 سال پیش شوهرم به قتل رسید در حالیکه قاتل او هم‌چنان پیدا نشده برای گرفتن دیه چه راهی پیشنهاد می‌کنید ؟

پاسخ :

با عنایت به اینکه قاتل پیدا نشده است حضرتعالی شکایتی تحت عنوان مطالبه دیه را مطرح کنید و دادگاه براساس ماده 487 قانون مجازات اسلامی که مقرر ‌می‌دارد اگر شخصی به قتل برسد و قاتل شناخته نشود، دیه مرحوم از بیت‌المال پرداخت ‌می گردد .

در این مورد تفاوتی بین اینکه قتل عمدی بوده است یا غیر عمدی نیست . سرکارعالی  می‌توانید برای دریافت دیه و خسارات خود با وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت در ارتباط باشید .

برای پیشرفت سریع در پرونده‌های دادگاههای کیفری بهتر آنست که هدایت امور را به احدی از وکلای خبره دادگستری بسپارید.

برچسب‌ها : قرارداد با وکیل ، دیه ، مطالبه دیه ، قاتل پرونده ، متهم فراری ، وکالت پرونده کیفری

6- یک مامور نیروی انتظامی در حال تعقیب پسرم بود و متاسفانه با ضرب گلوله وی را به قتل رسانده است. مجازات وی چیست و تکلیف خانواده داغدار ما چه ‌می شود

پاسخ :

بر اساس ماده 473 قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1392 هرگاه مامور در اجرای وظایف قانونی خود عملی را مطابق قانون و مقررات انجام دهد ( از جمله تعقیب متهم ) و همان عمل ،ب اعث فوت یا صدمه بدنی کسی شود، دیه مقتول بر عهده بیت‌المال است . بنابراین حضرتعالی صرفاً در موردی می‌توانید قاتل را قصاص نمایید که بتوانید اثبات کنید که مامور خارج از وظایف قانون خود عمل کرده است ولی درصورت عدم اثبات دیه مقتول از بیت‌المال پرداخت می‌شود . برای برخورداری از مشاوره حقوقی در تمامی موضوعات پرونده‌های قضایی با وکلای خبره در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت قرارداد رسمی تنظیم نمایید .

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

7- مادر من، که زن موقت یک مرد 65 ساله شده بود به علت اختلاف با شوهرش درگیر می‌شود و با اینکه من شاهد بودم ، که نمی‌خواست او را بکشد فقط با یک مشت بر روی سینه او زد و متاسفانه ناپدری‌ام بر اثر این ضربه فوت شد ، مادرم الان در زندان بسر می‌برد می‌خواهم نتیجه حکم دادگاه را بدانم ؟

پاسخ :

به احتمال قریب به یقین در صورت کفایت دلایل اثبات جرم مادر حضرتعالی به قتل عمدی محکوم می‌گردد. چرا که براساس بند پ ماده 290 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هرگاه مرتکب ، قصد ارتکاب جنایت واقع شده را نداشته باشد و حتی کاری که انجام داده است ، نسبت به افراد متعارف نوعاً  موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن ، نمی‌شود لکن در خصوص مجنی‌علیه به علت بیماری ، ضعف ، پیری و یا هر وضعیت دیگر یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعاً موجب آن جنایت می‌شود درصورتیکه مرتکب از وضعیت خاص مکانی یا زمانی و وضعیت نامتعارف مجنی‌علیه آگاه باشد به جنایت قتل عمدی محکوم می‌گردد. چرا که توان جسمانی فرد 65 ساله به حدی نیست که بتواند تحمل ضربه بر روی سینه را داشته باشد بنابراین در فرض سوال ، دادگاه در صورت کفایت دلایل اثباتی جرم محکوم به قصاص می‌نماید . بجهت پیگیری دقیق ابعاد این پرونده و مطالعه دقیق ، نظریه پزشکی قانونی توصیه می‌شود و  برای عقد قرارداد وکالت به دفتر موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت مراجعه نمایید .

گروه دفاع‌یاران دارای برترین متخصصین در زمینه کیفری ، شما می‌توانید برای دریافت خدمات تخصصی در این زمینه با ما در ارتباط باشید .

برچسب‌ها : ضرب و جرح ، دعاوی کیفری ، کیفری ،قتل، قتل عمد، وکیل جزایی ، وکالت دعاوی

8- آیا امکان تبدیل مجازات حبس در جرم ضرب و جرح به جزای نقدی (پول و...) می‌باشد ؟

پاسخ :

در تبدیل مجازات ها به جزای نقدی و یا جایگزین حبس درقانون شرایط خاصی مقرر گردیده است. که با مراجعه به سایت موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران میتوانید اطلاعات لازم را دریافت نمایید لیکن در فرض سوال فوق درصورتیکه شاکی رضایت ندهد امکان تبدیل وجود نخواهد داشت لیکن محکوم علیه میتواند درخواست تخفیف مجازات را ارائه نماید و رای و نظر قاضی محترم دادگاه در صورت وجود جهات تخفیف میتواند به وی تعلق بگیرد.

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

9- طی حکم دادگاه محکوم به ضرب و جرح عمدی شده ام آیا در سیستم قضایی کشور برایم سوء پیشینه می‌شود ؟

پاسخ :

چنانچه میزان مجازات شما بیش از دو سال باشد و با توجه به شرایط مطروحه در قانون ، سوءپیشینه برای مرتکب اعمال میگردد لیکن چنانچه کمتر از دو سال باشد خیر.

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

10- شخصی که بر اثر ضرب و جرح دچار شکستگی دست شده است آیا میتواند با گرفتن دیه رضایت دهد ؟

پاسخ :

بسته به عمدی ، غیر عمدی و خطای محض بودن ضرب و جرح و یا جنایت پیش آمده اعمال مجازات متفاوت است لیکن در هر سه قسم امکان گرفتن دیه یا ارش وجود دارد. درصورتیکه شاکی پرونده به گرفتن دیه رضایت دهد و با وجود سایر شرایط ، دیه را دریافت و رضایت دهد .

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

11- در یک درگیری که نهایتاً منجر به شکستن بینی یکی از دو طرف دعوا می‌شود و الفاظ رکیک که در قانون برای آنها مجازات تعیین شده است رد و بدل شده در این صورت آیا این موضوع علاوه بر موضوع ایراد ضرب و جرح امکان پیگیری موضوع دیگری هم وجود دارد ؟

پاسخ :

در فرض سوال دوجرم اتفاق افتاده است :

  • ایراد ضرب و جرح
  • فحاشی و یا ( توهین و افترا ) لذا این دو موضوع درقانون دو جرم مجزا بوده است که برای هر یک مجازاتهایی تعیین شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پرونده های کیفری در سراسر ایران با مجموعه حقوقی بین المللی دفاع یاران تماس بگیرید و عقد قرارداد وکالت برقرار نمایید .

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

12- آیا امکان تبدیل مجازات حبس در جرم ضرب و جرح به جزای نقدی (پول و...) می‌باشد ؟

پاسخ :

در تبدیل مجازات ها به جزای نقدی و یا جایگزین حبس درقانون شرایط خاصی مقرر گردیده است. که با مراجعه به سایت موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران می توانید اطلاعات لازم را دریافت نمایید لیکن در فرض سوال فوق درصورتی که شاکی رضایت ندهد امکان تبدیل وجود نداشته اما محکوم علیه می‌تواند درخواست تخفیف مجازات را بکند که قاضی در صورت جهات تخفیف می‌تواند به وی تخفیف دهد.

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

13- در جرم ضرب و جرح در چه صورتی برای مرتکب سوءپیشینه منظور خواهد شد ؟

پاسخ :

چنانچه میزان مجازات بیش از دو سال باشد و با توجه به شرایط مطروحه در قانون ، سوءپیشینه برای مرتکب اعمال می‌گردد لیکن چنانچه کمتر از دو سال باشد خیر.

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

14- شخصی که بر اثر ضرب و جرح دچار شکستگی دست شده است آیا می تواند با گرفتن دیه رضایت دهد؟

پاسخ :

بسته به عمدی ، غیر عمدی و خطای محض بودن ضرب و جرح و یا جنایت پیش آمده اعمال مجازات متفاوت است لیکن در هر سه قسم امکان گرفتن دیه وجود دارد. مجازات درصورتی که شاکی به گرفتن دیه رضایت دهد و با وجود  سایر شرایط ، دیه را دریافت و رضایت دهد متفاوت خواهد بود  .

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

15- در یک درگیری که نهایتاً منجر به شکستن دماغ یکی از دو طرف دعوا می‌شود الفاظ رکیک که در قانون برای آنها مجازات تعیین شده است رد و بدل شده در این صورت آیا این موضوع علاوه بر موضوع ایراد ضرب و جرح امکان پیگیری موضوع دیگری هم وجود دارد ؟

پاسخ :

در فرض سوال دوجرم اتفاق افتاده است :

  • ایراد ضرب و جرح
  • توهین ، لذا این دو موضوع درقانون دو جرم مجزا بوده است که برای هر یک مجازات هایی تعیین شده است اما سوال اصلی این است که آیا در مرحله ی اجرا هر دو مجازات اجرا می گردند؟ که باید گفت مجازات هریک از جرایم ارتکابی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد و اجرای هریک از مجازات ها مانع از اجرای دیگری نیست.

برچسب‌ها : قتل ، دیه قتل ، وکالت پرونده کیفری ، شکایتنامه ، حکم قصاص ، وکیل دعاوی

همراهان گرامی شما می‌توانید برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

هرگونه کپی برداری یا انتقال مطالب این سایت، با ذکر منبع آن مجاز می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت