کارگروهی داوری و میانجیگری

داوری و میانجیگری :

 

در سالهای گذشته بسیاری از مردم جامعه از گنجاندن شرط داوری و میانجیگری در قراردادها و ارجاع امور به داوری در هنگام بروز اختلافات استقبال نمی‌کردند و ترجیح می‌دادند که دعاوی خود را از طریق مراجع دادگستری حل و فصل نمایند. ولی اطاله رسیدگی در مراجع دادگستری، لزوم پرداخت هزینه دادرسی، رسمی بودن رسیدگی دادگاه و نداشتن آزادی عمل برأی ارتباط با دادرس انگیزه‌ای شد تا مردم به داوری و میانجیگری گرایش پیدا نموده و جهت حل‌و‌فصل اختلافات خویش به داوری تخصصی مراجعه نمایند.

 

داوری از مسائل مهمی است که اگر دعاوی مربوط به آن به دقت بررسی نشود مانع از تحقق اهداف داوری شده و باعث اطاله رسیدگی می‌شود، لذا افراد باید در مورد انتخاب داور دقت نموده و از افراد یا موسسات متخصص در زمینه داوری بهره گیرند تا در مواقع بروز اختلاف بتوانند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایند. شایسته‌تر است در هنگام تنظیم قراردادها و قبل از بروز اختلافات داور مرضی الطرفین خود را انتخاب نمایید.

موسسه حقوقی بین‌المللی دفاع یاران عدالت با داشتن تجارب و تخصص حقوقدانان، مشاوران و کارشناسان، و همچنین سابقه‌ای درخشان در زمینه داوری و میانجیگری با موضعی بی‌طرفانه و حرفه‌ای آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه داوری و رفع اختلافات می‌باشد.

 

وظیفه داور چیست ؟

 

تلاش داوری و میانجیگری این است که اختلاف بین طرفین را با رأی تخصصی داور فیصله دهد. حکم داوری مانند احکام قضایی الزامی می‌باشد و اعتبار امر مختومه را دارد و فقط در خصوص آن مورد قابلیت اجرا دارد و هیچ اثری در مورد اشخاص ثالث ندارد، پس از صدور حکم داوری طرفین اختلاف وظیفه دارند حکم مربوطه را به اجرا بگذارند و باید هرگونه موانع قانونی را از حیث حقوقی داخلی رفع و موجبات اجرأی حکم را فراهم نماید.

 

کارگروه ویژه داوری در این مجموعه حقوقی آماده صدور آراء داوری‌های تخصصی و رفع اختلافات شرکاء در امور معادن و کارخانجات صنعتی و شرکتها و سایر افراد جامعه می‌باشد.

 

داوری در مشارکت در ساخت:

در قراردادهای مشارکت در ساخت به جهت مشکلات طرح دعاوی در مراجع قضایی، به جهت جلوگیری از اطاله وقت و هزینه، بهتر است با پیش‌بینی داوری در متن قرارداد، اختلافات را از طریق داور مرضی الطرفین و بدون نیاز به محاکم دادگستری حل و فصل نمود. توافق طرفین قرارداد مشارکت در ساخت برأی ارجاع اختلافات خود به داوری موجب می‌شود که در دادگاه صلاحیت استماع دعوای موضوع داوری را نداشته باشد. مگر آنکه داوران نخواهند یا نتوانند به اختلاف رسیدگی کنند یا اصل قرارداد ارجاع به داوری یا رأی داور باطل اعلام شود.

 

توصیه می‌گردد در هنگام امضای قرارداد مشارکت در ساخت توسط طرفین، داور مرضی الطرفین نیز کاملاً و با ذکر مشخصات معین گردد. همچنین لازم است زمان و مکان داوری، هزینه ها، نحوه ابلاغ، و … در قرارداد مشخص شود.

 

موسسه حقوقی بین‌المللی دفاع یاران عدالت با بهره گیری از وکلای با سابقه آماده ارائه خدمات حقوقی تخصصی اعم از قبول داوری قراردادهای مشارکت در ساخت، قبول وکالت دعاوی ناشی از داوری قراردادهای مشارکت در ساخت مانند اجرأی رأی داوری، اعتراض به رأی داوری و …. می‌باشد .

 

جهت بهره‌مندی از این خدمات تخصصی با کارگروه داوری و میانجی‌گری موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت تماس حاصل فرمایید .

 

 

گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت