سایر دعاوی کیفری

سایر دعاوی کیفری

1- بنده به عنوان متهم پرونده خیانت در امانت هستم. می‌خواهم بدانم اگر رضایت شاکی را بگیرم دادگاه مرا تبرئه می‌کند یا خیر ؟

پاسخ :

خیر. دادگاه مکلف نیست به صرف رضایت شاکی حکم برائت حضرتعالی را صادر نماید زیرا که جرم خیانت در امانت از جمله جرایم مضر به حقوق خصوصی و عمومی است. رضایت مدعی خصوصی یا حتی استرداد شکایت موضوع حق‌الناس را در جرم مزبور منتفی می‌سازد. لیکن ضرورت مصلحت جامعه و حفظ نظم عمومی تعزیر شرعی یا حکومتی مجرم لازم است . بجهت بهره‌مندی از مشاوره در پرونده‌های کیفری با موسسه حقوقی دفاع یاران در ارتباط باشید.

برچسب‌ها : دعاوی کیفری ، خیانت در امانت ، خیانت ، متهم پرونده خیانت در امانت ، وکیل جرائم کیفری

2- من در کشور ترکیه مرتکب سرقت شده‌‌ام و در آن جا محکوم شدم دو سال حبس بودم می‌خواهم بدانم اگر به کشور ایران برگردم باز هم زندانی می‌شوم یا خیر ؟

پاسخ :

با توجه به ماده 3 قانون مجازات اسلامی که مقرر داشته ( قوانین جزائی درباره کلیه کسانی که در قلمرو حاکمیت زمینی ، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرائمی شده‌اند اعمال می‌شود مگر آنکه به موجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد . ) چنانچه مرتکب در خارج ایران جرمی انجام داده باشد طبق قوانین کشور محل وقوع جرم محاکمه، و حکم صادره نیز در مورد وی اجرا شده باشد تعقیب مجدد وی در ایران به همان اتهام خلاف اصول کلی دادرسی کیفری می‌باشد، مگر در مواردی که در قوانین و مقررات موضوعه خلاف آن تصریح شده باشد. دوستان گرامی شما می‌توانید برای دریافت سوالات خود در تمامی زمینه‌ها به خصوص دعاوی کیفری (سایبری ) با وکلای متخصص گروه دفاع یاران در ارتباط باشید .

برچسب‌ها : دعاوی کیفری ، وکیل متهم ، وکالت در دادسرا ، شکایت کیفری ، وکالت در دادگاه جزایی یک

3- یک لوح فشرده با محتوای روابط جنسی (سوپر) توسط کلانتری از من گرفته شده. مجازات و تکلیف جرم من چیست؟

پاسخ :

با توجه به ماده 640 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) در صورتیکه سی دی اولاً عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید، ثانیاً درصورتیکه به منظور تجارت و توزیع نگهداری شود واجد وصف مجرمانه است . بنابراین در رویه اگر کمتر از 10 عدد لوح سی دی از شما کشف شود و اگر برای تجارت و توزیع نباشد، احتمالا عمل مرتکب فاقد وصف جزائی و مجرمانه است. به منظور پیگیری تخصصی چنین پرونده‌هایی، حتما با وکلای خبره در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت در ارتباط باشید .

برچسب‌ها : دعاوی کیفری ، پرونده کیفری ، تصاویر مستهجن ، وکالت کیفری ، وکیل جزایی ، دادسرای ارشاد

4- خانمی هستم که همسرم نفقه من را نمی‌دهد و با توجه به حکم محکومیت ضرب و جرح، دادگاه تمکین شوهرم را رد کرده است و بنده قانوناً می‌توانم به علت خوف و ضرر جانی تمکین نکنم. حالا می‌خواهم بدانم آیا می‌توانم ترک نفقه کیفری را نیز از شوهرم شکایت کنم ؟

پاسخ :

خیر ، با توجه به ماده 642 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی که موجب آن حکم به مجازات شوهر به علت امتناع از تادیه نفقه زوجه از تمکین ولو به اعتذار استفاده از اختیار حاصله از مقررات ماده 1085 قانون مدنی حکم به مجازات شوهر و اتهام ترک انفاق جزائی صادر نمی‌شود و احتمالا موضوع دارای وصف حقوقی می‌باشد. اما چنانچه مسائل دیگری از پرونده معین و مشخص باشد استثنائاتی هم می‌توان متصور شد . بهتر آنست که با در دست داشتن تمامی مدارک قانونی از جمله احکام قضایی صادره از دادگاهها برای دریافت مشاوره حقوقی کامل‌تر به دفتر موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت مراجعه نمایید .

برچسب‌ها : دادگاه کیفری، وکیل جزایی ، پرونده کیفری ، وکالت پرونده نفقه ، مشاوره حقوقی ، وکالت در دادسرا

5- شخصی به دروغ به من نسبت سارق داده است و علیه من شکایت کرد ولی در آخر من تبرئه شدم. الان می‌خواهم اعاده حیثیت کنم چگونه و چه دادگاهی شکایت کنم ؟ آیا در انتها می‌توانم او را به جرم افترا محکوم کنم ؟

پاسخ :

بر حسب مفاد مواد 697 ، 698 ، 699 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب 1375 اگر شاکی در مقام احقاق حق و رفع ظلم، از خود علیه کسی شکایت کند و عملی یا امری را صریحاً به او نسبت دهد که قانوناً جرم است ولی نتواند صحت این اسناد را به اثبات برساند، به عنوان مفتری قابل تعقیب و مجازات نیست. زیرا در جرم افترا نیز مثل سایر جرائم عمدی سوء نیت یا عنصر معنوی از جمله متشکله جرم است ، در اعلام شاکی ستم‌دیده عنصر معنوی جرم افترا وجود ندارد و فقط نتوانسته است دلیل محکمه پسندی به مقامات قضایی ارائه کند و از طرفی شاکی و ستم‌دیده شرعاً و قانوناً مجاز به انتقام شخصی نیست و راهی جز اعلام شکایت ندارد و دور از عدالت است که به جای رفع ظلم ، شاکی را به عنوان مفتری کیفر دهیم و از ظالم حمایت شود. البته در نظر داشته باشید ، اگر شاکی به منظور افتراء به غیر اکاذیبی را به وی نسبت دهد به عنوان مفتری قابل تعقیب خواهد بود و عنوان شکوائیه مذکور در مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی به شکایت چنین شاکی صادق خواهد بود . بنابراین حضرتعالی در صورت توانایی اثبات قصد شاکی از طرح شکایت سرقت بر علیه شما ضرر به جنابعالی بوده است می‌توانید شکایتی تحت عنوان افتراء و هتک حیثیت اجتماعی در دادگاهی که رای برائت را صادر نموده است طرح نمایید .

برچسب‌ها : دعاوی کیفری ، وکیل کیفری ، تهمت و افترا ، توهین ، هتک حرمت ، اعاده حیثیت ، وکالت دعاوی

6- همسر بنده راننده تاکسی است که یک ماه پیش تصادف کرد و یک نفر هم کشته شد، الان با قید وثیقه آزاد است می‌خواهم بدانم آیا همسرم زندانی می‌شود یا راهکاری قانونی برای تبرئه شدنش وجود دارد ؟

پاسخ :

با  توجه به ماده 714 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات) مصوب 1375 هرگاه راننده‌ای در اثر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی و یا عدم مهارت، راننده تصادف منجر به قتل عمدی داشته باشد، وی به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌گردد و نیز در صورت مطالبه دیه از ناحیه‌ی اولیای دم وی نیز به پرداخت دیه محکوم می‌گردد. بنابراین اگر همسرتان بتواند رعایت شرط‌های سه گانه در ماده فوق‌الذکر را اثبات نماید صرفاً به پرداخت دیه ( درصورت مطالبه آن از ناحیه اولیا دم ) محکوم می‌گردد و حبس وی منتفی می‌شود . شما می‌توانید برای دریافت آگاهی بیشتر در زمینه بیمه تصادفات و دیه تصادفات با وکلای خبره ما در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت در ارتباط باشید .

برچسب‌ها : دعاوی کیفری، وکالت دعاوی ،مطالبه دیه ،قید وثیقه ، تصادف منجر به فوت، راننده مقصر ، وکیل

7- خانمی هستم که برای همسرم به علت انجام عملی خلاف، حکم 8 سال زندانی صادر شده که الان حدود 3 سال از آن گذشته است چگونه می‌توان او را آزاد کرد ؟

پاسخ :

با توجه به ماده 58 قانون مجازات اسلامی مصوب  1392 درصورت محکومیت به حبس تعزیری ، دادگاه می‌تواند در مورد محکومان به حبس کمتر از ده سال پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان و یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط مندرج در ماده فوق‌الذکر حکم به آزادی مشروط محکوم علیه، صادر نماید شرایط آن عبارت است از :

  • محکوم در مدت اجرای مجازات از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.
  • رفتار محکوم طوری باشد که دیگر پس از آزادی مرتکب جرمی نشود.
  • ضرر و زیان مدعی خصوصی را بپردازد.
  • تا کنون از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد بنابراین چون همسر سرکارعالی بیش از یک سوم مجازات قانونی خود را تحمل نموده است ، دادگاه می‌تواند مستنداً به ماده 58 قانون سابق‌الذکر، حکم آزادی مشروط همسرتان را صادر نماید ، برای پیگیری این پرونده بهتر آنست که با احدی از وکلای خبره در موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت، قراردادی تنظیم بفرمایید .

برچسب‌ها : دعاوی کیفری، آزادی مشروط، حبس تعزیری ، مجازات حبس ، وکالت در اجرای احکام ، تعلیق مجازات

8- فرزندم بدون داشتن گواهینامه ی رانندگی باعث تصادفی شده است که شخصی در این تصادف کشته شده طبق نظریه ی کارشناسی فرزندم مقصراین حادثه نبوده است حالا چون ایشان گواهینامه ندارد در نهایت مقصر شناخته خواهد شد؟

پاسخ

ابدا اینطور نیست ،زیرا رانندگی بدون گواهینامه تخلفی جداگانه است اگر بدون گواهینامه باعث تصادف منجر به فوت شده اید بنابراین علاوه بر پرداخت دیه به حداکثر مجازات حبس مقرر در قانون محکوم می‌شوید در نظر داشته باشید تصادفات منجر به مرگ حتی اگر گواهینامه هم داشته باشید عموما علاوه بر دیه مجازات حبس را نیز به تشخیص قاضی خواهید داشت.

برچسب‌ها :

تصادفات ؛ سانحه ، دعاوی کیفری ، کیفری ، رانندگی بدون گواهینامه

9- آیا دیه در ماه های حرام دو برابر است؟

پاسخ

خیر به اینگونه نمی‌باشد اینکه مردم در جامعه دیه‌ی ماه های حرام را دو برابر اعلام می‌کنند فقط یک شایعه است ، زیرا در ماه های حرام دیه فقط به مقدار یک سوم افزایش خواهد داشت و این افزایش دیه را اصطلاحا تغلیظ دیه می‌گویند در نظر داشته باشید که این تغلیظ دیه فقط شامل دیه‌ی قتلی می‌شود ، که صدمه و مرگ ، هردو در یکی از ماه های حرام رخ داده باشد و تحت هیچ عنوان بابت جراحات ، اضافه ای بر مقدار دیه پرداخت نخواهد شد. ماه های حرام عبارت اند از ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ، برخلاف باور عمومی ماه صفر جزء ماه های حرام نمی‌باشد بهتر آن است برای تکمیل اطلاعات حقوقی خود با یکی از مشاورین حقوقی در موسسه‌ی حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت مشورت تخصصی داشته باشید.

برچسب‌ها : دیه ، دیه ماه‌‌های حرام ، امور کیفری ، دعاوی کیفری

10- آیا برای اینکه شخصی که مرتکب قتل عمد شده را اعدام کنیم باید مبلغی پول یا دیه یا حق تیر به دولت یا قاتل پرداخت کنیم؟

پاسخ

متاسفانه این تصور اشتباه گاهی در جامعه شنیده می‌شود که برای اعدام قاتل ، نیاز به پرداخت مبالغی است در صورتیکه چنین چیزی صحیح نیست مگر اینکه قاتل مرد باشد و مقتول زن که در این صورت اولیای دم مقتول برای اجرای قصاص باید نصف دیه ی کامل را به قاتل پرداخت نمایند زیرا دیه‌ی زن نصف دیه‌مرد می‌باشد و مبلغ ذکر شده را به قاتل می‌پردازند ، ونه به دولت.

برچسب‌‌‌ها : قتل، قصاص ، امور کیفری ، دعاوی کیفری

11- برادرم در یک حکم قضایی به حبس و شلاق محکوم شده است چگونه می‌توانیم به شکل قانونی آن را بخریم و مجازات را نقدی پرداخت کنیم؟

پاسخ

اصولا تحت هیچ عنوان مجازات حبس یا شلاق خریدنی نمی‌باشد در نظر داشته باشید مجازات های تعزیری را با وجود شرایطی خاص قاضی می‌تواند به مجازات نقدی تبدیل کند بنابراین تشخیص این موضوع فقط با قاضی است و نیازمند شرایط قانونی خاصی می‌باشد که در قانون مجازات به آن موارد اشاره شده است. توصیه می‌کنیم برای رسیدن به مقصود در این پرونده با گروه حقوقی دفاع یاران عدالت مشاوره‌ی تخصصی داشته باشید.

برچسب‌‌‌ها : قتل، قصاص ، امور کیفری ، دعاوی کیفری

12- برای تفریح با فرزندم به پارک رفته بودم و حمله ناگهانی یک سگ خانگی باعث شد فرزندم از ترس فرار کند و به داخل استخر آب سقوط کند و البته ایشان را از غرق شدن نجات دادیم ولی بسیار زخمی شده و آسیب جدی جسمانی به فرزندم وارد شده است چطور باید از صاحب سگ شکایت کنم ؟

پاسخ :

در این موارد گزارش پلیس 110 و همچنین اظهارات شهود بسیار مهم می‌باشد. صاحب سگ و همچنین مسئولین پارک نیز در این حادثه به دادسرای محل حادثه احضار می‌شوند و رسیدگی در این موارد نیاز به گواهی پزشکی قانونی نیز دارد که مقدار جراحات وارد توسط پزشکی قانونی مشخص گردد، در هر صورت ضمن آرزوی سلامتی و شادابی برای فرزند دلبند شما برای ارائه خدمات حقوقی و تخصصی در این پرونده، موسسه حقوقی بین‌المللی دفاع یاران عدالت آماده ارائه مشاوره حقوقی می‌باشد.

برچسب: دعاوی کیفری ، کیفری ، شهادت شهود ، وکیل امور کیفری

13- برای انجام یک عمل جراحی به یک پزشک جراح مراجعه نموده‌‌‌ام ، اما ایشان قبل و بعد از انجام عمل جراحی بدون کسب اجازه از من یا همسرم از بدن عریان بنده عکس‌هایی تهیه کرده است و متاسفانه این عکس‌ها را در فضای مجازی برای تبلیغ کار خودش نشر داده است و این اقدام پزشک بین بنده و همسرم اختلافاتی ایجاد کرده است چطور می‌توانم از این پزشک جراح شکایت کنم ؟

پاسخ :

طبق قانون پزشکان ملزم به حفظ اسرا بیماران می‌باشند و تحت هیچ عنوان اجازه ندارند که اسرار بیماران و عکس‌های اندام بیماران را منتشر نمایند ، با توجه به اینکه در متن سوال مشخص نشده است که آیا در عکس‌های منتشر شده نام بیمار ذکر گردیده است یا خیر. لطفاً برای ارزیابی و بررسی کامل این موضوع به دفتر حقوقی دفاع یاران مراجعه نمایید. قطعاً پس از دریافت مشاوره حقوقی کامل راهکار‌های قانونی به شما معرفی می‌گردد و با ادله کافی می‌توانید علیه پزشک مختلف طرح شکایت نمایید .

برچسب‌ها : حقوق بیمار ، حقوق پزشکان ، قصور پزشکی ، دعاوی کیفری

14- اطلاع کافی و مطمئن دارم که شوهرم دائماً با چند خانم دیگر در فضای مجازی و تلفنی ارتباطاتی دارد و من از این خیانت ایشان دچار بی هویتی شده‌ام چگونه می‌توانم طلاق بگیرم؟

پاسخ :

رابطه نامشروع باید به اثبات برسد و در این مورد می‌توانید به دادسرا شکوائیه ای تقدیم نمایید و بعد از اثبات رابطه نامشروع نسبت به دادخواست طلاق و سایر حقوق خودتان اقداماتی را انجام بدهید توصیه می‌شود قبل از طرح هر نوع شکوائیه حتماً با گروه وکلای دفاع یاران مشاوره حقوقی داشته باشید تا تمامی مسائل حقوقی و قانونی این پرونده مورد بررسی دقیق قرار بگیرد .

برچسب ها : رابطه نامشروع ، دعاوی خانواده ، خانواده ، رابطه نامشروع در فضای مجازی

15-چندین سال قبل به اتهام صدور چک بلامحل از شهر و محل زندگی خودم متواری شدم آیا هنوز پرونده‌ای دارم که تحت تعقیب قرار داشته باشم و یا به علت مرور زمان پرونده مختومه شده است ؟

پاسخ :

مرور زمان بابت مسائل مختلف متفاوت میباشد که این امر یعنی مشمول مرور زمان قرار گرفتن جرائم بستگی به این دارد که مبلغ بدهی و چک شما چقدر بوده است و چند سال از آخرین مرحله پیگیری شاکی پرونده چک برگشتی گذشته است در هر صورت برای پیگیری دقیق این امر میتوانید به وکلای موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت وکالت بدهید تا در کمترین زمان ممکن راهکارهای حل و فصل قانونی پرونده شما مشخص شود .

#چک #چک_بلامحل

16- در جرم اختلاس چنانچه مرتکب از مامورین مندرج در قانون باشند از چه زمانی از شغل خود معلق می‌شوند ؟

پاسخ :

چنانچه مرتکب جرم اختلاس از مامورین در قانون باشند از تاریخ صدور کیفر خواست از شغل خود معلق می‌شوند که در صورت برائت مرتکب ، ایام تعلیق جز خدمت او محسوب و حقوق و مزایایی که در این مدت دریافت نکرده است را دریافت میکند .

برچسب ها : کیفری ، دعاوی کیفری ، اختلاس ، تحصیل مال نامشروع

17- علی کارمند شهرداری که اقدام به اختلاس کرده بود پشیمان شده است و اموال مورد اختلاس را بازگرداند در این صورت آیا وی از مجازات معاف می‌شود ؟

پاسخ :

چنانچه مرتکب اختلاس تا قبل از صدور کیفر خواست تمام وجه یا مال مورد اختلاس را بازگرداند دادگاه او را از تمام یا قسمتی از جزای نقدی معاف می‌نماید و مجازات حبس را معلق میکند .

برچسب ها : کیفری ، دعاوی کیفری ، اختلاس ، تحصیل مال نامشروع

18- آیا شروع به اختلاس دارای مجازات است ؟

پاسخ :

مجازات شروع به اختلاس حسب مورد حداقل مجازات تعیین شده در همان مورد خواهد بود و در صورتیکه عمل انجام شده جرم باشد شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود .

برچسب ها : کیفری ، دعاوی کیفری ، اختلاس ، تحصیل مال نامشروع

19- منظور از اموال دولتی در مورد جرم اختلاس کدام اموال است ؟

پاسخ :

منظور اموالی است که در بودجه عمومی کل کشور تهیه می‌گردد و در اختیار قوای سه گانه موسسات و شرکت‌های دولتی و شورای نگهبان قرار می‌گیرد ، برای مثال اگر کارمند دولت مصالح ساختمانی متعلق به دولت را در منزل شخصی خود به کار ببرد ، مرتکب اختلاس شده است .

برچسب ها : کیفری ، دعاوی کیفری ، اختلاس ، تحصیل مال نامشروع

20- آیا در بزه اختلاس ، مرتکب حتما بایستی کارمند دولت باشد ؟

پاسخ :

تمام اشخاصی که در شرکتها ، ارگانها، موسسات و شرکتها که در ماده 5 قانون تشدید به آنها اشاره شده است، وجه یا اموال را به نفع خود یا دیگری برداشته و یا تصاحب کرده باشند مختلس محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شوند .

برچسب ها : کیفری ، دعاوی کیفری ، اختلاس ، تحصیل مال نامشروع

همراهان گرامی شما می‌توانید برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات تخصصی ما بهره‌مند شوید.

هرگونه کپی برداری یا انتقال مطالب این سایت، با ذکر منبع آن مجاز می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت