تغییرات اساسنامه

تغییرات اساسنامه

1- بنده و شرکاء در سال 1385 یک شرکت با مسئولیت محدود تاسیس کردهایم اما در حال حاضر قصد داریم اساسنامه آن را تغییر دهیم درخواست راهنمایی حقوقی داریم .

پاسخ :

بر اساس ماده 83 لایحه قانونی 1347 تغییرات در اساسنامه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است که باید با اکثریت عددی شرکاء که حداقل سه چهارم سرمایه متعلق به آنها است صورت بپذیرد. مگر اینکه در اساسنامه اکثریت دیگری مقرر شده باشد، مع الوصف در صورتی که اساسنامه تغییر یافت، هرگونه تغییر اساسنامه باید مطابق ماده 106 لایحه قانونی 1347 (بند 3) برای ثبت ، به مراجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود و تغییر اساسنامه ثبت گردد . گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران دارای کارگروه تخصصی در زمینه امور ثبتی ، ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت برند و علامت تجاری و... می باشد. برای دریافت خدمات حقوقی ویژه با ما در ارتباط باشید .

برچسبها : مشاوره حقوقی ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، وکیل ثبت شرکتها

2- بنده سهام دار یک شرکت هستم ، سایر شرکاء قصد دارند حقوق و مزایای ممتاز بنده را در اساسنامه تغییر دهند آیا قانوناً می توانند ؟

پاسخ :

بر اساس ماده 93 لایحه قانونی 1347 ، حقوق راجع به سهام ممتاز قابل تغییر نیست ، مگر با جلب موافقت دارندگان نصف ، به علاوه اینگونه سهام و تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام ، برای تغییر در حقوق ممتاز قطعی نیست مگر اینکه، پس از آنکه دارندگان سهام ( سهام موسس یا انتفاعی ) در جلسه خاص که باید حداقل دارندگان نصف این گونه  سهام حاضر باشند و در صورتیکه در جلسه اول به حد نصاب نرسد در دعوت دوم حضور یک سوم دارندگان سهام کفایت می‌کند ، تصویب نمایند. در هر حال تصمیمات جلسه مذکور بایستی به اکثریت دو سوم آراء برسد تا تغییرات مذکور معتبر باشد .

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت دارای کارگروه تخصصی در زمینه امور ثبتی ، ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت برند و علامت تجاری و... می باشد. بجهت دریافت خدمات حقوقی با مشاوران خبره حقوقی ما در ارتباط باشید .

برچسبها : ثبت برند ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، وکالت در ثبت شرکت

3- سهامدار شرکتی هستم تعدادی از شرکا قصد دارند بدون رضایت من تابعیت شرکت را تغییر دهند آیا راهکاری قانونی برای مخالفت دارم ؟

پاسخ :

ماده 94 لایحه قانونی تجارت که در پی راه حل قسمت اخیر ماده 74 قانون تجارت است ، اشعار داشته که هیچ مجمع عمومی نمی‌تواند تابعیت شرکت را تغییر دهد مگر اینکه تمامی شرکاء در خصوص تغییر تابعیت شرکت در اساسنامه توافق نمایند. که در فرض سوال تا زمانیکه شما رضایت به تغییر تابعیت ندهید هیچ مجمعی نمی‌تواند آن را تغییر بدهد. در نظر داشته باشید برای آگاهی کامل از قوانین ثبت و تغییرات شرکت‌ها و همچنین سایر قوانین و آیین نامه‌های مرتبط با گروه بازرگانی و تجارت در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت مشاوره تخصصی داشته باشید .

برچسب ها : مشاوره حقوقی ،  وکیل شرکتها ، وکالت امور بازرگانی ، وکیل تجاری ، حقوق سهامداران

4- سهامدار شرکتی می باشم که چند نفر از اعضا دست به یکی کرده‌اند تعهدات سهامداران از جمله بنده را افزایش دهند آیا قانوناً می توانند ؟

پاسخ :

بر اساس قسمت اخیر ماده 94 لایحه قانونی 1347 هیچ مجمع با هیچ اکثریتی نمی‌تواند تعهدات سهامداران را افزایش دهد. به فرض مثال ، مجمع عمومی فوق العاده نمی‌تواند سهامداری که یک میلیون ریال تعهد کرده است را به پرداخت دو میلیون ریال وادار کند .

 گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران دارای کارگروه تخصصی در زمینه امور ثبتی ، ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت برند و علامت تجاری و... می باشد برای دریافت خدمات حقوقی با ما در ارتباط باشید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، سهامی خاص و عام

5- بنده 100 سهم از سهام یک شرکت را دارم و در حالیکه تعدادی از شرکاء قصد دارند با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده 50 سهم من را برگردانند ، آیا قانوناً می توانند ؟

پاسخ :

با توجه به اینکه مجمع عمومی فوق العاده به طور مطلق صلاحیت تغییر اساسنامه را دارد ولی فرض سوال یکی از موارد محدود استثنایی است که مجمع اخیر الذکر نمی تواند اساسنامه را بدین صورت تغییر دهد چون که به حقوق فردی سهامداران لطمه وارد می نماید و در صورتی که این تغییرات صورت گرفت می‌توانید برای احقاق حقوق حق خویش به محاکم حقوقی مراجعه نمایید .

برای آشنایی کامل از قوانین ثبت شرکت‌ها در ایران و همچنین در برخی کشورهای اروپایی از موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت مشاوره حقوقی بخواهید .

برچسبها : وکالت ثبت شرکتها ، مشاوره حقوقی ، ثبت علامت تجاری ، سهامی عام و خاص

6- چگونگی تغییرات اساسنامه برای آن که قانونی باشد را توضیح دهید و چه مراحلی باید طی شود ؟

پاسخ :

برای تغییرات اساسنامه بایستی مجمع عمومی فوق العاده به حد نصاب برسد و تشکیل گردد که پس از تشکیل مجمع اخیر تصمیمات و مقتضی به عمل می‌آید ، مع الهذا مجمع اخیر الذکر در موارد استثنایی نمی‌تواند اساسنامه را تغییر دهد از جمله 1- افزایش تعهدات سهامداران 2- تغییر تابعیت مگر اینکه این تصمیم به موافقت تمامی سهامداران برسد. مع الوصف پس از تغییر اساسنامه باید بر طبق بند 3 ماده 106 لایحه قانونی 1347 برای ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال گردد تا تمامی تغییرات اساسنامه قانونی شود . گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران دارای کارگروه تخصصی در زمینه امور ثبتی ، ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت برند و علامت تجاری و... می‌باشد برای دریافت خدمات ویژه حقوقی با ما در ارتباط باشید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، سهامی خاص و عام

7- مدیر عامل یک شرکت سهامی عام هستم می‌خواهم بدانم آیا سازمان بورس اوراق بهادار می‌تواند درمورد تغییرات انجام شده در اساسنامه شرکتمان ، از ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها جلوگیری کند ؟

پاسخ :

برابر با ماده 25 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/9/1384 ، برای ثبت شرکت‌های سهامی عام یا افزایش سرمایه آن‌ها ، اجازه اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع ثبت شرکت‌ها ، پس از موافقت سازمان اخیر صادر می‌گردد. بنابراین در صورتیکه تغییرات اساسنامه مربوط به افزایش سرمایه شرکت و به تبع آن مستلزم صدور اجازه اعلامیه پذیره نویسی باشد ، منوط به موافقت سازمان بورس اوراق بهادار است و در سایر موارد مشمول توضیحات فوق نمی‌گردد. مع الهذا در فرض سوال مشخص نشده است چه تغییراتی در اساسنامه داده شده است.

کارشناسان و مشاوران خبره حقوقی در موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت ، با دارا بودن چندین دهه سابقه درخشان در زمینه ثبت شرکت‌ها و تغییرات اساسنامه شرکت‌ها می‌توانند بهترین مشاورین شما برای انجام کلیه امور ثبتی و تغییرات در شرکت شما باشند. کلیه امور تخصصی سازمان یا شرکتتان را به کارشناسان ما بسپارید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

8- چنانچه شخصی قصد تغییرات در اساسنامه شرکت را داشته باشد برای شروع چه اقداماتی بایستی انجام دهد ؟

پاسخ :

تغییرات در شرکت بسته به موضوع و نوع شراکت متفاوت می‌باشد اما برای همه ی آنها تنظیم صورت جلسه و ارائه آن با مدارک شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها و تایید صورت جلسه توسط اداره ثبت شرکتها الزامیست .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

9- در اساسنامه شرکت مبلغ سرمایه شرکت پنج میلیون تومان قید شده که قصد داریم آن را به بیست میلیون تومان تغییر دهیم برای ثبت این تغییرات چه مدارکی لازم می‌باشد ؟

پاسخ :

برای ثبت تغییر در سرمایه شرکت بایستی علاوه بر مدارکی که به اداره ثبت شرکتها میدهید ، مدارک شناسایی اعضا هیات مدیره، و صورتجلسه مفاصاحساب مالیاتی نیاز دارید اما بسته به نوع شرکت و فعالیت آن متفاوت می‌باشد لذا برای آگاهی از سایر مدارک با وکلای موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران در زمینه  ثبت شرکت تماس حاصل فرمایید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

10- آیا قبل از ثبت تغییرات در شرکت میتوانم استعلام تغییرات مورد نظرم را بگیرم ؟

پاسخ :

بله ، از طریق وارد شدن به لینک استعلام ثبت نام شرکت  و لینکهای مربوط به آن میتوانید فرآیند مورد نظر خود را انجام دهید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

11- چنانچه شخصی قصد تغییرات در سرمایه شرکت به جهت افزایش آن را داشته باشد ، این افزایش سرمایه به چند طریق در شرکتهای سهامی امکانپذیر است ؟

پاسخ:  سرمایه شرکت را میتوان از دو طریق ذیل افزایش داد :

  • افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام جدید
  • افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

12- صورت جلسه تغییرات هر شرکت بسته به نوع تغییرات آن چگونه بایستی تنظیم گردد ؟

پاسخ :

تغییرات هر شرکت بر اساس نوع مفادش فرق میکند و چه بسا بعضی از تغییرات به چند صورت جلسه نیاز داشته باشد فرضا برای خروج اعضا به دو صورت جلسه نیاز داریم شما میتوانید جهت راهنمایی جهت تنظیم صورت جلسه شرکتی به سایت موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران مراجعه کرده و از مشاوره حقوقی بهره مند گردید .

برچسبها : ثبت شرکت ، تغییرات اساسنامه شرکت ، ثبت علامت تجاری ، اوراق بهادار، وکالت دعاوی بازرگانی

همراهان گرامی شما می‌توانید برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

هرگونه کپی برداری یا انتقال مطالب این سایت، با ذکر منبع آن مجاز می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت