حقوق ورزشی

حقوق ورزشی

1- اگر حوادثی در مسابقات ورزشی رخ دهد که خارج از عرف و حرکات ورزشی باشد، آیا قابلیت پیگیری حقوقی و شکایت دارد ؟

پاسخ :

 اگر عملیات ورزشی طوری انجام پذیرد که خلاف مقررات و عرف آن ورزش باشد و نتیجه آن حادثه‌ای باشد، جزء حوادث خارج از زمین ورزش محسوب می‌شود . بنابراین نظریات کارشناسان و متخصصین در این زمینه بسیار تاثیر گذار می‌باشد و موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت آمادگی کامل دارد در تمامی زمینه‌های حقوقی کارشناسان رسمی دادگستری برای بررسی موضوعات به محل اعزام نماید.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی ، توهین و اهانت در ورزش

2- آیا مربی باشگاه ورزشی حق توهین و فحاشی به شاگردان خود را دارد ؟

پاسخ :

هرگونه اقدامات غیر ورزشی مانند اهانت و ضرب و شتم و کتک‌کاری و فحاشی هیچ ارتباطی با اماکن ورزشی نداشته و مرتکبین قطعاً قابل محاکمه و مجازات خواهند بود و سایر مدارک اعم از فیلم محل ورزشی و اظهارات شاهدان عینی هم می‌تواند موثر در پرونده باشد . بهترین وکلای خبره در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت آماده ارائه مشاوره‌های حقوقی و تخصصی می‌باشند .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی ، توهین و اهانت در ورزش

3- در یک زمین فوتبال شخصی با کفشی غیر ورزشی مبادرت به بازی کرد، متاسفانه سفت و محکم بودن کفی کفش باعث شکستن ساق پای دیگری شده است آیا این موضوع قابلیت پیگیری و شکایت دارد ؟

پاسخ :

بله ، حضور در زمین‌های ورزشی مستلزم قبول و انجام کلیه قوانین و مقررات مربوط به قوانین مربوط به آن ورزش خاص که از طرف فدراسیون‌ها مشخص می‌شود خواهد بود. لذا هرگونه عمل و یا پوشش نامناسب دارای مسئولیت می‌باشد . برای بهره‌مندی از مشاوره‌های حقوقی تخصصی، با وکلای خبره در موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت با ما در ارتباط باشید .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

4- پسرم در فوتبال دسته یک کشوری بازی می‌کند که در حین بازی ، یکی از بازیکنان حریف با استوک غیر استاندارد بصورت عمدی باعث مصدومیت و شکستگی پای وی شد آیا عمل او جرم است ؟ یا فقط تخلف انضباطی است ؟

پاسخ :

 در ورزش‌های گروهی استفاده کردن از وسایلی که باعث خطر و صدمه جسمانی سایر ورزشکاران می‌شود خلاف مقررات و قوانین ورزشی است و در صورتی که از وسایل خطر آفرین استفاده نموده و از این طریق باعث مصدومیت گردد، حسب مورد به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ( عمدی و غیر عمدی و یا خطای محض ) محکوم می‌گردد. عقد قراردادهای باشگاه‌های ورزشی و همچنین تنظیم قراردادهای بکارگیری بازیکنان حرفه‌ای در تیم‌های ورزشی در کارگروه حقوقی دفاع یاران عدالت قابل انجام می‌باشد .  ( ضمنا در رویه معمولاً خطاهای منجر به مصدومیت جنبه حقوقی پیدا می‌نماید .)

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

5- بنده بازیکن تیم فوتبال دسته سوم هستم با اینکه حدود دو سال از این تیم جدا شده‌ام ولی باشگاه بر اساس رای کمیته انضباطی مبلغ یکصد میلیون تومان از قراردادم را پرداخت نکرده است تکلیف چیست ؟

پاسخ :

حضرتعالی بایستی یک دادخواست مبنی بر مطالبه وجه به میزان طلب فوق‌الذکر به طرفیت باشگاه طرف قرارداد در دادگاه محل اقامت باشگاه اخیر مطرح نمایید و دادگاه حقوقی با استناد به رای کمیته انضباطی و سایر اوراق و محتویات پرونده حکم به محکومیت باشگاه صادر می‌نماید که در آن صورت اگر باشگاه طلب بازیکن را ندهد، دادگاه می‌تواند برای توقیف اموال باشگاه اجراییه صادر کند و اموال به نفع خواهان (بازیکن ) توقیف خواهد شد .

تفسیر و  ترجمه قراردادهای ورزشی بر اساس قوانین ایران و به زبان فارسی و همچنین نظارت بر قراردادهای بیمه‌ای باشگاه‌های ورزشی در موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت بصورت تخصصی  قابل انجام می‌گیرد.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

6- من کاراته کار می‌کنم. در حین بازی حریفم عمدا با پا به صورتم زد آیا عمل او جرم است و چگونه شکایت کنم ؟

پاسخ :

براساس بند (ث) ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 که اشعار داشته حوادث ناشی از عملیات ورزشی مشروط به اینکه سبب آن حوادث ، نقض مقررات مربوطه را نداشته باشد جرم محسوب نمی‌شود مع‌الوصف با توجه به موارد پیش گفته در فرض سوال معمولاً محاکم کیفری حکم جرم عمدی را تشخیص نمی‌دهد. بدین وصف نتیجه نهایی هر دو مسئولیت مدنی و کیفری ، جبران خسارت (دیه) است و محاکم بیشتر وصف حقوقی دعاوی ورزشی را در نظر می‌گیرند . در هر صورت پیشنهاد می‌گردد برای ثبت جراحات وارده به پزشکی قانونی مراجعه شود و در این امر از وکلای خبره دادگستری در موسسه حقوقی دفاع یاران عدالت مشاوره تخصصی بخواهید .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

7- من دروازه‌بان فوتبال هستم که در حین بازی رسمی مهاجم تیم حرف با ضربه لگد به سرم مرا به شدت مصدوم کرد الان می‌خواهم شکایت کیفری کنم. آیا می‌توانم شکایت کیفری کنم؟

پاسخ :

بله ، حضرتعالی حق مطرح کردن شکایت کیفری را دارید مع‌الهذا معمولاً نتیجه نهایی شکایت کیفری ، جبران خسارت و پرداخت دیه (حقوقی) است و در صورت طرح شکایت دادگاه عمل متهم یعنی درگیری با دروازه‌بان در محوطه‌‌‌‌‌ای که حفاظت شده است نقض صریح مقررات ایمنی است و بدین وصف حکم به پرداخت خسارت و دیه متهم را صادر می‌کند .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

8- آیا در بیمه مسئولیت مدنی، باشگاه‌های ورزشی ، افرادی که به ورزش در باشگاه مشغول تمرین هستند را تحت هر شرایطی و به هر دلیلی پوشش بیمه‌ای قرار میدهد ؟

پاسخ :

در بیمه نامه‌ها تقصیر احتمالی  بیمه گذار در وقوع حادثه تحت پوشش قرار میگیرد لذا در یک حادثه ورزشی درصورت نظر مثبت کارشناس و در صورت لزوم رای مرجع صالح مشخص گردد که خسارت وارد شده در محیط ورزش ناشی از تقصیر بیمه گذار بوده است ، موضوع تحت پوشش بیمه نامه دارای مسئولیت می‌باشد.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

9- آیا در صدمات ورزشی بحث مسئولیت کیفری نیز راه دارد ؟

پاسخ :

بله، مسئولیت ورزشی عمدتا دارای دوجنبه حقوقی و کیفری میباشد .

مسئولیت مدنی : مسئولیت ها و خسارات وارده توسط شخص یا اشخاص متخلف بر اشخاصی دیگر میباشد که نهایتاً موجب ضمان مالی است .

مسئولیت کیفری : بر اثر جرایمی که توسط افراد خاصی صورت میگیرد که در پی آن مجازات کیفری را دارد البته عموما صدمات در جنبه های کیفری و بصورت عمدی بسیار به ندرت اتفاق میافتد .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

10- مدتی قبل در حین بازی فوتبال و بر اثر برخورد با بازیکن تیم مقابل دچار شکستگی از ناحیه دست شدم آیا میتوانم علیه مسئول باشگاه ورزشی اقامه دعوا و درخواست جبران خسارت نمایم ؟

پاسخ :

وقتی شما وارد به یک رشته ورزشی شده‌اید و شروع به بازی در فوتبال میکنید اصل بر این است که شما علم و اطلاع نسبت به خسارات احتمالی دارید اما درصورت بروز حادثه ورزشی درصورت جمیع شرایط و ارکان امکان اقامه شکایت درصورت عدم جبران خسارات اعم از هزینه های پزشکی و صدمات بدنی (شکستگی و..) در محاکم صالح وجود دارد و در صورتیکه آن باشگاه ورزشی بیمه نداشته باشد اصولا شخص مقصر یا مسئول باید جبران خسارات نماید.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

11- در یک مسابقه دو و میدانی محلی که توسط باشگاهی برگزار گردید یکی از شرکت کنندگان به عمد فرزند بنده را به زمین زد و باعث خسارت جسمی شدید شد آیا راهکار قانونی برای پیگیری داریم ؟

پاسخ :

در قوانین کیفری و مدنی موضوع علم و قصد بسیار مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و در تحقق شرایط و ارکان تشکیل مسئولیت و جرم تاثیرگذار است در حقوق ورزشی این قاعده نیز مستثنی نمی‎باشد درصورت علم و قصد داشتن مرتکب هم دارای مسئولیت مدنی و هم مسئولیت کیفری است.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

12-درصورت بروز حادثه ، بر اثر بی احتیاطی ورزشکار خاطی دارای چه نوع مسئولیتی ایجاد می‎گردد؟

پاسخ :

ورزشکاران بسته به نوع ورزش معمولا از حوادث و خطرات آن آگاهی داشته اند بنابراین بی مبالاتی و بی‎احتیاطی ورزشکار خاطی مسئولیت مدنی یا حقوقی را  ایجاد خواهدکرد.

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

13- با سلام بنده مسئول یک باشگاه ورزشی هستم و سئوالی دارم : اگر در جریان تمرین یا مسابقه در ورزشهای رزمی و بوکس شخصی دچار شکستگی یا چنین حوادثی شود آیا باشگاه یا حریف تمرینی دارای مسئولیت مدنی و یا کیفری است ؟

پاسخ :

ورزش های خشن از جمله بوکس ، تکواندو، کاراته، معمولا فلسفه‌ی آنها ضربه زدن است و احتمال خطر زیاد می‎باشد لذا اصل بر عدم عمومی بودن فعل مرتکب می‎باشد و اگر شخص بصورت اتفاقی و حسب روال عادی مسابقه مصدوم شود مسئولیتی برای ضارب و یا مسئول باشگاه ورزشی نخواهد داشت .

برچسب ها : حوادث ورزشی ، سوالات ورزشی ،وکیل امور ورزشی

همراهان گرامی شما می‌توانید برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

هرگونه کپی برداری یا انتقال مطالب این سایت، با ذکر منبع آن مجاز می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت