دعاوی حقوقی املاک

دعاوی املاک و لزوم وکالت در دعاوی املاک

عدم آگاهی و نا آشنایی با طریقه صحیح تدوین قراردادهای ملکی و در ادامه آن اقامه دعاوی غیر مرتبط و پیگیری های اشتباه نه تنها منجر به اطاله دادرسی میگردد؛ بلکه در نهایت نتیجه مطلوبی نیز  برای خواهان پرونده به همراه نخواهد داشت. این طبیعی است که وقتی فردی بدون داشتن اطلاعات کافی و مناسب شروع و اقدام به دعوای حقوقی و یا کیفری می‌نماید ، نباید انتظار یک نتیجه مطلوب از روند پرونده داشته باشد.

در معاملات ملکی همیشه اختلافاتی پیش می آید که همین اختلافات زمینه ساز مطرح شدن دعاوی املاک میگردد که به علت پیچیدگی در دعاوی املاک، لزوم مراجعه به وکیل در دعاوی املاک حس میشود و گاهاً بر اثر عواملی هم چون عدم ایفای تعهدات ، توافقات غلط که برخلاف قانون می‌باشد، چاره‌ای جز مراجعه به محاکم قضایی و اقامه دعوا باقی نمی‌ماند، موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت پیشنهاد می کند که بجهت برخورداری از قراردادهای متعادل در امور املاک، با رعایت تمام نکات حقوقی و عرفی از یک وکیل متخصص، جهت قبول وکالت در دعاوی املاک خود بهره‌مند گردید تا در مراحل بعدی قرارداد متضرر نشوید.

برخورداری از مشاور متخصص قراردادها در زمان عقد قرارداهای ملکی ، ضمن ایجاد آرامش خاطر بر طرف کننده مشکلات حقوقی ملکی در آینده می‌گردد.

تنظیم یک قرارداد به صورت تخصصی و البته توسط افراد متخصص موجبات آرامش بیشتر و صرف انرژی و هزینه کمتر در آینده را فراهم می کند، تهیه و تدوین یک قرارداد حرفه ای و قابل قبول ، یک امر کاملاً تخصصی می‌باشد که علاوه بر داشتن تسلط بر مسائل ریز حقوقی و تعهدات برآمده از آن قرارداد نیازمند آشنایی کامل با شرایط و عرف نیز می‌باشد لذا توصیه می‌شود که جهت تنظیم قراردادهای ملکی خود از وکلا و افراد با تجربه و متخصص در این موارد مورد استفاده قرار گیرد ، موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت دارای مشاوران و حقوقدانان متخصص جهت قبول وکالت  در دعاوی املاک، آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان می‌باشد.

 

قولنامه های املاک در ابتدا و ظاهر یک فرم معمولی می‌باشد، درحالی که مستند ماده 10قانون مدنی که صراحتاً عنوان می‌دارد: «قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند درصورتیکه مخالف صریح قانون نباشد نافذ است». بنابراین به صرف یک امضا و اثر انگشت ذیل این قولنامه ها تمامی متون درج شده به صورت تایپی که معمولا در قسمت توضیحات درج می‌گردد گواهی و تایید شده و در نهایت لازم الاجرا تلقی می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

وکالت در دعاوی املاک:

دعاوی که در خصوص یک ملک ممکن است مطرح شوند دارای انواعی است و باید گفت که امکان وکالت درکلیه انواع دعاوی املاک وجود دارد ؛که این دعاوی عبارتند از:

  • دعاوی حقوقی املاک
  • دعاوی کیفری ناشی از امور قراردادهای املاک
  • دعاوی ثبتی املاک

 

  • دعاوی حقوقی املاک چه دعاویی هستند آیا امکان وکالت در دعاوی املاک وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال که دعاوی حقوقی املاک چه دعاویی هستند آیا امکان وکالت در دعاوی حقوقی املاک وجود دارد ؛ باید گفت که  دعاوی حقوقی املاک در واقع دعاوی مانند : الزام به تنظیم سند رسمی ، الزام به فک رهن ، الزام به اخذ پایان کار ، مطالبه حق سرقفلی ، حق کسب و پیشه و تجارت ، تخلیه امکان تجاری و… است و نیز امکان وکالت در این نوع از دعاوی همواره وجود دارد.

دعاوی حقوقی املاک، با جمیع شرایط می‌بایست در دادگاه حقوقی محل و یا حسب مورد شورای حل اختلاف محل و با عنوان مرتبط حقوقی مطرح گردد .

در این گفتار موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت ضمن ارائه مهم ترین دعاوی حقوقی به صورت خلاصه به بررسی دعاوی حقوقی املاک و وکالت دردعاوی املاک که حقوقی تلقی میشوند، می‌پردازد :

 

الف)دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، در انواع دعاوی حقوقی املاک و وکالت در دعاوی املاک:

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، از انواع دعاوی حقوقی املاک است که امکان وکالت دراینگونه دعاوی املاک وجود دارد.

مطابق ماده 220 قانون مدنی ، عقود نه تنها، فرد را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است ملزم می کند بلکه اشخاص به هر نتایجی که به موجب عرف و تجارت و یا به موجب قانون از آن عقد حاصل می‌شود ملزم هستند ، بنابراین ، فروشنده مطابق قانون عرف و تجارت (مواد 22 – 46 – 47 قانون ثبت) پس از انعقاد عقد بیع و فروش ملک خود ، به خریدار،ملزم به تنظیم سند رسمی است و قید نشدن آن در سند موجب برائت و عدم مسئولیت فروشنده نخواهد بود بنابراین اصولا در قراردادهایی که عرفاً و قانوناً باید برای مبیع سند رسمی تنظیم شود چه این قید ذکر شده باشد و چه ذکر نشده باشد فروشنده ملزم به تنظیم سند رسمی می‌شود .

الزام به تنظیم سند رسمی، عنوان بسیاری از دعاوی است که معمولا براساس قولنامه مطرح می‌شود قولنامه حاوی یک تعهد و قول است و در واقع نوعی توافق است که منطبق با ماده 10 قانون مدنی و اراده طرفین قرارداد می‌باشد .

اقدامات دادگاه برای الزام به تنظیم سند رسمی :

  • احراز مالکیت خوانده (معمولاً از طریق استعلام ثبتی )
  • احراز مالکیت خوانده بر تبعات مبیع : در مورد تلفن ، استعلام از طریق اداره مخابرات
  • احراز تادیه قسمتی از ثمن و محاسبه الباقی ثمن
  • احراز انجام معامله و قرارداد از بررسی اسناد و سایر ادله از جمله شهادت شهود
  • احراز هویت : شناسایی خریدار و فروشنده
  • تحقیق در مورد معامله و اگر در رهن باشد تعیین و میزان بدهی
  • انجام هرگونه تحقیق و اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد مثلاً در مورد تملک مالکانه ، معاینه محل برای احراز تصرفات

مطابق قانون، دادگاه صالح به کلیه دعاوی غیر منقول ، دادگاه محل وقوع ملک غیر منقول می‌باشد در این مورد خواهان بایستی الزام فروشنده در دفتر خانه الزام به تنظیم سند رسمی را درخواست نماید .

اصول مورد استناد :

در این مورد اصل لزوم معاملات ، اصل صحت معاملات و نیز مواد 10- 190- 191- 219- 222 و 223 قانون مدنی  میتوان اشاره نمود ، بررسی هر یک از این مواد و بطور کلی کلیه مواد قانون مدنی بصورت مختصر در بخش های بعدی توضیح داده خواهد شد .

 

 

 

وکالت در دعاوی املاک

 

 

 

ب)دعوای الزام به فک رهن و وکالت در این نوع دعاوی املاک :

دعوای الزام به فک رهن که امکان وکالت در این نوع دعاوی املاک وجود دارد از جمله دعاوی حقوقی املاک است ؛ که این دعوی نیز بایستی در محل وقوع ملک طرح گردد. معامله بر ملکی که در رهن است بدون اذن مرتهن و ذیحق، صحیح نیست و در این مورد یکی از بهترین راه حل‌ها دادخواست با موضوع الزام به فک رهن درصورت عدم علم خریدار به در رهن بودن آن است.

فک رهن به معنی خلاص کردن عین مرهونه از قید رهن است.

در قانون مدنی صراحتاً عنوان شده است که عقد رهن از عقود لازم است و شخصی که ملک او در رهن است نمی تواند آن را به شخصه، برهم بزند هرچند که این عقد از طرف مرتهن جایز است؛ یعنی در این موضوع ، برای مرتهن حق فسخ ایجاد شده است و وی هر وقت بخواهد می تواند آن را فسخ کند .

مدارک لازم جهت طرح دعوی الزام به فک رهن :

  • ارائه مستندات مبنی بر پرداخت دین به مرتهن
  • ارائه قرارداد رهن
  • درخواست جلب نظر کارشناس
  • تحقیقات محلی
  • درخواست استعلام
  • تحقیقات محلی
  • شهادت شهود ، سوگند درصورت لزوم
  • سایر دلایل و مستندات

در دعاوی مطروحه کلیه وکلای دادگستری که در انجام مورد قبول وکالت املاک مانعی نداشته باشند می توانند قبول وکالت کنند . موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری و دارای تخصص و تجربه لازمه در امور دعاوی ملکی ، آماده ارائه مشاوره و قبول وکالت املاک در تمامی زمینه ها می‌باشند.

 

 

ج)وکالت در دعاوی املاک میان موجر و مستاجر  :

یکی از دعاوی شایع در میان دعاوی املاک، دعاوی میان موجر و مستاجر است که بسیاری از افراد برای وکالت در دعاوی املاک میان موجر  ومستاجر ،به وکلا مراجعه میکنند که نکته ای که باید بدان توجه نمود این است که تجربه و تخصص در این امور از مهم ترین ارکان است

اجاره در قانون مدنی، عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره گیرنده را مستاجر و مورد اجاره را نیز عین مستاجره می‌گویند . (ماده 466 قانون مدنی )

ماده 467قانون مدنی :« مورد اجاره ممکن است اشیا، حیوان و یا انسان باشد .»

با توجه به تعریف فوق، طبیعی است که وقتی مدت اجاره پایان یافته است مستاجر ملزم به تخلیه عین مستاجره می‌باشد مگر آنکه بین طرفین به نحوی دیگر مقرر گردیده باشد. ولی در فرض اول چنانچه مستاجر اقدام به تخلیه عین مستاجره ننماید با جمیع شرایط، مالک می تواند از دادگاه محل ملک دادخواست تخلیه خود را ارائه نماید .

 

 

د)دعاوی املاک وقفی و وکالت در دعاوی املاک وقفی:

بطور کلی دعاوی املاک وقفی و وکالت در دعاوی املاک وقفی ازجمله مواردی است که بسیاری از اشخاص ترجیح میدهند که توسط وکیل،  مورد پیگیری قرارگیرند چراکه قوانین مربوط به املاک وقفی و احکام مربوط به آن و کاربرد این قوانین از امور تخصصی محسوب میشود.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران با همکاری وکلای مجرب در زمینه املاک وقفی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

وقف به دو دسته تقسیم می‎شود: وقف عام و وقف خاص.

عام : در وقف عام حاکم و سازمان اوقاف و امور خیریه ای وظیفه را برعهده دارند.

خاص : موقوف علیه ذینفع بوده و حق اقامه دعوای وقفی را دارند .

دعاوی وقفی به دلیل پیچیدگی و شرایط خاصی که دارا می‌باشند باعث گردیده است تا شعب خاصی از دادگاهها جهت رسیدگی به این دعاوی تعیین گردد.

توصیه می گردد برای اینکه در دعاوی وقفی به نتیجه مطلوب برسید قبل از طرح دعوی با وکیل متخصص در دعاوی وقفی مشاوره نمایید.

بهترین پیشنهاد بهره گرفتن از دانش و تجربه وکلای موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت می باشد.

در این مجموعه حقوقی به جهت برخورداری از سوابق و تجربیات بسیار ارزنده در حوزه دعاوی املاک اوقافی ، پذیرش و پیگیری پرونده های وقفی در نهایت دقت و درایت قابل انجام میباشد.

جهت بهره‌مندی از خدمات موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت با ما تماس بگیرید .

 

ه)وکالت در دعاوی املاک تجاری:

یکی از انواع دعاوی املاک که از رابطه میان موجر مستاجر ایجاد میشوند دعاوی مربوط به مالک و مستاجر املاک تجاری است که وکالت در دعاوی املاک تجاری به جهت مطرح شدن حق سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت از جمله دعاوی مهمی است که نتیجه آن برای موجر و مستاجر بسیار اهمیت دارد.

در قراردادهای اجاره موضوع قانون روابط موجر ومستاجرمصوب سال1376، در املاک تجاری تحت شرایطی برای مستاجر ،حق سرقفلی و یا حق کسب و پیشه و تجارت ایجاد میشود که در این حالت برای تخلیه ملک باید اقداماتی قانونی انجام بپذیرد.

در صورتیکه در خصوص دعوای مطالبه حق سرقفلی مستاجر قصد تخلیه ملک را تخلیه دارد میبایست ملک مورد اجاره را به مالک تحویل دهد و در صورت استنکاف مالک از تحویل گرفتن ملک، وی باید ملک را به دادگاه تحویل دهد. در این مورد توصیه می‌شود که حتما از اظهارنامه رسمی برای اطلاع مالک استفاده شود.

وکلای موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت آماده قبول وکالت در دعاوی املاک شما، جهت تنظیم اظهارنامه رسمی به صورت دقیق بر طبق آخرین تغییرات قانون می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

نکته : در دعوای حق سرقفلی ، خواهان مستاجر و خوانده مالک ملک می‌باشد.

پس از محکومیت مالک و قطعیت حکم و نهایتاً صدور اجرائیه به مالک ابلاغ می‌گردد.

اگر ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه مالک اقدام به مبلغ سرقفلی ننماید مستاجر می تواند اقدام به توقیف اموال و تامین مبلغ سرقفلی از محل اموال توقیف شده نماید. ملکی که قبلا در تصرف مستاجر بوده است نیز قابل توقیف است.

در خصوص حق کسب و پیشه و تجارت و حق سرقفلی باید گفت، این مرور زمان است که برای مستاجر ایجاد حق کسب و پیشه می کند بنابراین حق کسب پیشه که مختص مستاجر است در اثر مرور زمان حاصل می‌گردد.

معمولاً در این موارد موجر سعی بر عدم پرداخت و مستاجر در صدد این است که سالها بهره تلاش عمر خود بی‌بهره نماند و حق کسب و پیشه و تجارت خود را دریافت نماید .

حق کسب و پیشه و تجارت مطابق قانون و با رعایت شرایط قانونی و باتوجه به توافقات فی ما بین طرفین ممکن است حاصل شود و نیز تحت شرایطی که در قانون بیان شده اند نیز زایل میگردد.

طرح دعوای مطالبه حق کسب و پیشه و تجارت و یا حق سرقفلی منوط به این است که اجاره ملک تجاری مشمول قانون سال 1365 باشد و در دادگاه محل وقوع ملک تجاری اقامه دعوای ‌گردد.

در واقع همانند دعوای سرقفلی حکم و صدور اجرائیه احکام مدنی مبلغ مذکور از موجر قابل دریافت می‌باشد .

 

 

 

وکالت در دعاوی املاک

 

 

 

دعاوی کیفری املاک و وکالت در دعاوی کیفری املاک :

دعاوی کیفری املاک در واقع به این موضوعات مرتبط می‌شود که در مورد املاک جرمی اتفاق افتاده است، مهم ترین دعاوی کیفری املاک ، کلاهبرداری در زمینه ملکی ، جعل اسناد ملکی، استفاده از سند مجعول ، خیانت در امانت، فروش مال غیر، معامله معارض و… باید گفت که دعاوی کیفری املاک و وکالت در دعاوی کیفری املاک میتوانند لازم و ملزوم یکدیگر باشند چراکه این دعاوی غالباً به لحاظ پیچیدگی هایی که دارند ،بهتر است که توسط افراد متخصص و آگاه به قوانین و احکام موجود و وکلای مجرب در این زمینه پیگیری شوند.

درصورتی که با مشکل قضایی برخورد کرده باشید شاید اولین سوالی که در ذهنتان مطرح می‌شود این است که موضوع جنبه حقوقی دارد یا کیفری؟ این تشخیص اولین قدم برای طی کردن یک مسیر صحیح می‌باشد، چراکه شما بر اساس همین جنبه، بایستی موضوع پیش آمده را در دادگاه صالح کیفری یا حقوقی مطرح نمایید .

در فرآیند امور املاک دعاوی کیفری نیز رخ می دهد. این موضوع به دلیل عدم آگاهی طرفین و گاهاً مسئولین بنگاه های معاملاتی املاک می‌باشد.

تدوین و طراحی یک قرارداد طبیعتاً بایستی توسط کسی صورت پذیرد که دارای تخصص و تجربه کافی باشد، در میان سایر علوم می توان به قاطعیت عنوان داشت که دانش حقوقی و تسلط به امور کلی و جزئی حقوقی بهترین دانشی است که مطابقت با قراردادهای ملکی را داراست.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت در اینجا به بررسی برخی از دعاوی کیفری دراملاک و وکالت در این دعاوی املاک میپردازد.

وکالت در دعاوی املاک در زمینه کلاهبرداری:

همیشه بایستی توجه داشته باشید به جهت جلوگیری از اطاله دادرسی و نتیجه ناکارآمد قبل از اقدام به شکایت و درج عنوان در شکواییه ، با یک وکیل دادگستری مشورت نمایید و نیز بهتر است برای وکالت در دعاوی املاک در زمینه کلاهبرداری با وکلای مجرب و متخصص در زمینه املاک در ارتباط باشید.

جرم کلاهبرداری جرمی مقید است  بنابراین در املاک درصورتی که بزه کلاهبرداری رخ داده باشد ضمن اینکه بایستی ارکان اصلی جرم موجود باشد به مقید بودن آن نیز باید توجه داشته باشید .

مقید بودن بدین منظور است که حتما بایستی به حصول نتیجه بیانجامد که همان بردن مال دیگری و برخی موارد دیگر است .

دو امر در بردن مال دیگری باید محقق شوند:

1- ورود ضرر مالی به قربانی 2- منتفع شدن کلاهبرداری برای خود یا دیگری

جرم کلاهبرداری حسب مورد بسته به موضوع آن متفاوت می‌باشد که این جرم در زمینه املاک بسیار رخ می دهد .

جرم جعل اسناد ملکی و وکالت در دعاوی املاک :

جرم جعل استاد ملکی و وکالت در دعاوی این دعاوی املاک از مواردی است که لازم است افراد نسبت به آن آگاهی لازم و کافی داشته باشند تا از این طریق درآینده متحمل ضرر نشوند.

همیشه بایستی به این نکته توجه داشت که ادعای جعل مختص اسناد رسمی است، چراکه نسبت به اسناد عادی ادعای انکار و تردید مسموع و پذیرفته است، هرچند در اسناد عادی امکان ادعای جعل نیز وجود دارد ولی در اسناد رسمی انکار یا تردید پذیرفته نمیشود .

جرم جعل در اسناد ملکی دارای شرایط خاصی است وجعل به معنای ساختن ، تغییر و دگرگون کردن اسناد به گونه ای که به شخصی ضرری از این دگرگون کردن وارد آید ، بنابراین جرم نیز یک جرم مقید است که منوط به حصول نتیجه می‌باشد .

مجازات جرم جعل در اسناد رسمی : 6 ماه تا 3 سال و 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی این مجازات علاوه بر رد موضوع جرم است . و در اسناد عادی نیز مجازات مرتکب6 ماه تا 2 سال حبس و برای وی قرار نقدی از 3 تا 12 میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود.

درصورت بروز مشکل در زمینه تنظیم سند رسمی می توانید از مشاوره حقوقی وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت و قبول وکالت در دعاوی املاک توسط این وکلا از طریق مراجعه به سایت یا تماس تلفنی بهره‌ مند شوید.

وکالت در دعاوی املاک درخصوص جرم فروش مال غیر :

یکی از شایع ترین پرونده ها، در زمینه املاک، وکالت در دعاوی املاک درخصوص جرم فروش مال غیر بوده و هست. قاعدتاً هرکسی اختیار تام اموال خودش را دارد یعنی اینکه شخصی از هر طریقی اعم از بیع ، صلح، ارث، و… مالکیت وی بر اموال مورد تصرف تثبیت شده و دارای هرنوع اختیار قانونی است که می تواند اقدام به آن کند.

فرض کنید شما آپارتمان ، ماشین و یا هرنوع مال دیگری را از کسی خریداری می‌کنید و شما ثمن معامله را کلاً یا جزئاً پرداخت می‌کنید و بعدا معلوم می‌شود که اصلا مال فروخته شده توسط فروشنده مال او نبوده است. این نوع انتقال میتواند از مصادیق عنوان جرم انتقال مال غیر قرار بگیرد .

در انتقال مال غیر، انتقال دهنده نه مالک می‌باشد و نه دارای سمت است و اختیار قانونی از قبیل وکالت فروش ندارد. همیشه به این نکته توجه داشته باشید وقتی شما با شخصی معامله می کنید که دارای وکالت فروش است ، باید  ضمن استعلام آنلاین وکالتنامه ،توجه داشته باشید که آیا وکیل ، وکیل در قبض ثمن معامله هم می‌باشد یا خیر ؟

برای جزئیات کامل جرم فروش مال غیر اعم از شرایط تحقق ، قابل گذشت و  یا غیر قابل گذشت بودن آن و آیا جرمی است که دارای جنبه عمومی می باشد یا خیر و چگونگی روش بازپس گیری مال با مراجعه به سایت موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت اطلاعات لازم را کسب نمایید.

در این سایت این امتیاز به شما داده شده است که به صورت حضوری و مجازی به مشاورین خود دسترسی پیدا کنید .

دعاوی ثبتی و امکان وکالت در دعاوی ثبتی املاک :

در این بخش با بررسی دعاوی ثبتی املاک و امکان وکالت در دعاوی ثبتی املاک قصد داریم شما عزیزان را در پیگیری و حل وفصل دعاوی و اختلافات ثبتی یاری رسانیم.

دعاوی ثبتی املاک در واقع جزئی از دعاوی حقوقی املاک می‌باشند اما به دلیل اهمیتی که دارند در دسته ای جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین دعاوی ثبتی مرتبط با املاک : ابطال سند رسمی، ابطال اجرائیه ثبتی، افراز املاک، ابطال سند مالکیت معارض، ابطال معامله معارض، ابطال عملیات اجرایی ثبت و….

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت با بهره مندی تیم حقوقی متخصص در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه ممکن قبول وکالت دعاوی املاک شما را بر عهده می‌گیرند و مشکلات حقوقی ملکیتان را حل و فصل می‌کند .

 

 

وکالت در دعاوی املاک

 

 

 

وکالت دردعاوی ثبتی املاک :

دعاوی ثبتی مرتبط با املاک در واقع زیرمجموعه دعاوی حقوقی املاک می‌باشد لیکن به دلیل اهمیت موضوع این دعاوی ، گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت در بخشی جداگانه به بررسی و اهمیت آنها پرداخته است و نیز باید گفت که از آنجایی که امکان وکالت در دعاوی ثبتی املاک وجود دارد.

دعاوی ثبتی رایج  وکالت در دعاوی ثبتی املاک در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.

الف) دعوای ابطال سند رسمی:

اصل بر صحت تمامی معاملاتی است که صورت پذیرفته است. بنابراین وقتی سند رسمی صادر گردیده است یعنی اصل بر صحت آن می‌باشد

فرض کنید بنابر هر دلیلی ملکی که قانوناً به شما تعلق دارد بر اساس سند رسمی به شخصی دیگری انتقال یافته است، در این صورت چون آن شخص دارای سند رسمی است مالک قانونی شناخته می‌شود و این شما هستید که باید عدم مالکیت آن شخص را اثبات کنید. سوالات متداولی در این زمینه ایجاد می شود از قبیل اینکه برای اثبات مالکیت واقعی و قانونی خود و برای رسیدن به حق و مالکیتتان چه راه حل های قانونی وجود دارد ؟ چگونه بایستی طرح دعوا و در چه مرجع قضایی بایستی طرح دعوا نماییم ؟ چگونه میتوان یک سند رسمی که بصورت قانونی هم صادر شده است را ابطال نمود ؟

درصورت مواجه شدن با سوالات فوق و بروز هرگونه مشکل در این رابطه میتوانید از مشاوره حقوقی وکلای پایه یک دادگستری بهره‌مند شوید . وکلای دفاع یاران با قبول وکالت املاک شما ، راهنمای شما در تمام مراحل خرید، فروش ،تنظیم و نگارش قرارداد  و… می‌باشند.

ب)دعاوی افراز املاک :

افراز در لغت به معنی جدا کردن چیزی از چیز دیگر است  در قسمت اخیر ماده 591 قانون مدنی صراحتاً عنوان میدارد ، دعوای افراز، دعوی شریک ملک مشاع با شریک دیگر است به منظور تقسیم مال مزبورتقسیم و جدا کردن ملک، که منوط برعدم تراضی طرفین و اینکه تقسیم متحمل بر ضرر نباشد، شده است.

باید توجه داشت که مرجع صالح رسیدگی به دعوای مذکور اداره ثبت ، مرجع رسیدگی در دعاوی افراز املاک تعیین گردیده است، پس از افراز شراکت خاتمه یافته است و هریک از مالکین سهم آن مشخص شده است و هریک از آنها مالک قطعه زمین خود خواهند بود البته همیشه چنین نیست که رسیدگی به این دعوا در صلاحیت اداره ثبت باشد و بسته به شرایط پیش آمده ممکن است در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد که این مسئله با توجه به اینکه که جریان ثبتی خاتمه یافته باشد و یا اینکه هنوز خاتمه نیافته باشد مشخص خواهد شد .

در صورتیکه جریان ثبتی به طور کامل پایان یافته باشد رسیدگی ، در صلاحیت اداره ثبت و در غیر اینصورت این موضوع در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد .

 

وکالت در دعاوی املاک وابطال عملیات اجرائی ثبت :

در عملیات اجرائیه اصل بر عدم توافق عملیات و ابطال آن می‌باشد که وکالت در دعاوی املاک وابطال عملیات اجرائی ثبت نیز امکان پذیر است .

فرض بفرمایید که در مرحله قبل (صدور حکم) فرد بطور قطعی محکوم و بعد صدور اجرائیه ، شروع به عملیات اجرائی شده است در همین موقع شما ادله‌ای بدست آورده‌اید که قصد دارید از عملیات اجرائی جلوگیری و نهایتاً به ابطال عملیات اجرایی ثبت برسید راه حل و اقدامات چگونه است ؟

عملیات اجرایی ثبت توسط اداره ثبت و واحد اجرایی ثبت نسبت به اموال متعهد انجام می‌گیرد چنانچه شخصی نسبت به عملیات اجرایی ثبت و اجرائیه آن اعتراضی داشته و خود را مستحق دانسته باشد می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی محل واحد اجرای ثبتی ، دادخواست خود را به دادگاه حقوقی محل اجرای ثبت محل تقدیم کند.

لیکن اگر شخصی نسبت به شکل عملیات اجرایی ثبت اعتراضی داشته باشد، رئیس اداره ثبت و هیات نظارت صلاحیت دار و شوارای عالی ثبت می توانند رای به ابطال عملیات اجرای ثبت صادر نمایند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دعاوی ثبتی ، ابطال عملیات اجرایی ثبت درارتباط با دعاوی ثبتی املاک میتوانید با مراجعه به سایت موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران با ما در ارتباط باشید ، قبول وکالت املاک شما در دعاوی ثبتی ، ابطال عملیات اجرایی ثبت و… تخصص مشاورین و حقوقدانان گروه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت می‌باشد.

برای کسب اطلاعات با ما در ارتباط باشید.