موجر-مستاجر

موجر و مستاجر

1- آپارتمانی را به مدت یکسال اجاره داده‌ام، اما بعد از یکسال و اتمام قرارداد مستاجر آپارتمان را تخلیه نمی‌کند. به کدام دادگاه بروم؟

جواب:

بر اساس قانون جدید شورای حل اختلاف صدور دستور تخلیه بر عهده‌ی شوراهای حل اختلاف می‌باشد و نیازی به حضور در هیچ دادگاهی نمی‌باشد. اگر چه پیشنهاد می‌شود با ارسال یک اظهارنامه رسمی، به مستاجر موارد را اطلاع رسانی فرمایید.

برای دریافت دستور تخلیه با مدرک شناسایی ملک و اجاره نامه به شورای حل اختلاف محل خود رجوع نمایید.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء، دستورتخلیه ، اجرای احکام ، وکیل

2- مستاجر بنده مدت چند ماه است که اجاره‌ها را پرداخت نمی‌کند و جوابگوی تلفن نیز نمی‌باشد، از چه طریق قانونی اقدام کنم؟

جواب:

در صورتیکه مستاجر نسبت به اجاره بهای ملک مورد اجاره به مدت سه ماه هیچ پرداختی نداشته باشد و یا پرداخت بطور کامل نباشد، موجر می‌تواند نسبت به دریافت دستور تخلیه ملک استیجاری اقدام نماید. این دستور تخلیه از طرف شورای حل اختلاف منطقه ملک مورد اجاره صادر می‌شود.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت آماده ارائه خدمات حقوقی و کیفری می‌باشد.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء، اظهارنامه ، تخلیه ملک، دستور تخلیه

3- بنده مستاجر یک ملک مسکونی هستم، در حالیکه مالک می‌خواهد ملکی که در آن ساکن هستیم را خراب کند و ما را آواره کند، آیا قانون می‌تواند جلوی اینکار ظالمانه را بگیرد؟

جواب:

بر اساس ماده 484 قانون مدنی، موجر نمی‌تواند در مدت اجاره ملک در عین مستاجر، تغییری ایجاد کند که منافی مقصود مستاجر از استیجار باشد. بنابراین اگر موجر بخواهد ملک را بطور کلی خراب کند، بنحوی که حضرتعالی آواره خیابان شوید، قانون و ماده فوق الذکر مانع این امر می‌گردد. در صورت ادامه داشتن تصمیم مالک و برای ورود قضایی به این ماجرا از گروه دفاع یاران عدالت مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء، تخریب، مشاوره حقوقی ، وکیل املاک

4- مالک یک واحد آپارتمان مسکونی واقع در تهران می‌باشم،که ملک مذکور را به مدت یکسال به اجاره شخصی داده‌ام. درحالیکه مستاجر باعث خرابی ملکم شده است چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

جواب:

بر اساس ماده 487 قانون مدنی هرگاه مستاجر نسبت به عین مستاجر تعدی یا تفریط و موجر قادر بر منع آن نباشد، موجر حق فسخ دارد. بنابراین اگر حضرتعالی توانایی جلوگیری از خرابی ملک و تعدی یا تفریط مستاجر را دارید، مانع از خرابی مال‌الاجاره شوید، در غیر اینصورت می‌توانید قرارداد مذبور را فسخ کنید. شما می‌توانید در این مسئله از وکلای خوب گروه دفاع یاران کمک قانونی مطالبه فرمایید .

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء، وکیل خوب ، گروه وکلا ، فسخ قرارداد، وکیل

5- بنده مالک یک ملک مسکونی هستم در حالیکه بعد از پایان قرارداد اجاره، مستاجر از ملک مزبور تخلیه نکرده است، تکلیف قانونی چیست؟

جواب:

بر اساس ماده 494 قانون مدنی عقد اجاره به محض انقضای مدت برطرف می‌شود و اگر پس از انقضای آن مستاجر، عین مستاجر را بدون اذن مالک در تصرف نگه دارد باید اجرت المثل ایام تصرف را به موجر بدهد. بنابراین اگر بعد از پایان قرارداد، موجر همچنان تخلیه مستاجر را نخواهد، پس باید مستاجر را ماذونه به حساب آورد و ماده 501 قانون مدنی سکوت موجر را دلیل بر رضای او بر ادامه انتفاع دانسته است.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ،  ملک ،  امور ملکی ،  دعاوی حقوقی ،  اجاره بهاء ،  مشاوره حقوقی ،  ملک اجاره‌ای ،  وکیل

6- منزلی را برای سکونت اجاره کردم، اما بدلیل تخریب غیر اصولی در ملک مجاور، منزل مسکونی ما هم دچار تخریب شده و غیر قابل سکونت شده است. چه راهکار قانونی پیشنهاد می‌فرمایید؟

جواب:

با توجه به اینکه مقدار تخریب زیاد است و نمی‌توان به سرعت رفع عیب و نقص را انجام داد، بر طبق ماده 481 قانون مدنی این قرارداد اجاره باطل می‌شود. و بهتر آنست که برای مطالبه ودیعه اجاره، به موجر مراجعه نمایید. در صورت عدم همکاری موجر در این مورد حتما به جهت تشکیل پرونده قضایی از وکلای با تجربه موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت تقاضای همکاری و مشاوره نمایید.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ،  ملک ،  امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء ، بطلان قرارداد ، پرونده قضایی ، وکالت املاک

7- یک آپارتمان را بعنوان مسکونی اجاره داده‌ام، اما اکنون متوجه شده‌ام که مستاجر از آپارتمان بعنوان فروشگاه لباس استفاده می‌کند. به چه طریق می‌توانم اقدام قانونی انجام بدهم؟

جواب:

مستاجر فقط مجاز می‌باشد که از ملک مورد نظر بعنوان مسکونی استفاده نماید و هرگونه استفاده‌ای دیگر اعم از استفاده اداری و تجاری ممنوع می‌باشد. شما میبایست ابتدا با ارسال اظهارنامه‌ای، تغییر کاربری را از مستاجر مطالبه فرمایید و سپس سایر مراحل قضایی را از شورای حل اختلاف محل پیگیری نمایید. برای نگارش و ارسال اظهار نامه رسمی با موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت تماس حاصل فرمایید.

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء ، اظهارنامه، وکیل تجاری ، قرارداد اجاره، وکالت

8- مدت 10 ماه است که در یک منزل اجاره‌ای در شمیران زندگی می‌کنیم ، صاحب خانه مدعی است که کلاً اجاره‌ای دریافت نکرده است ، در حالی‌که بنده طبق درخواست ایشان اجاره‌ها را به صورت نقدی هر ماه تحویل ایشان داده‌ام و یک برگه رسید معمولی هم به بنده داده‌اند ولی اکنون ادعای جعل رسید‌ها را دارند چگونه از خودم در شورای حل اختلاف دفاع نمایم ؟

پاسخ :

پرداخت اجاره را چون به صورت نقدی پرداخت نموده اید بنابراین اگر شهودی در این مورد دارید به شورای حل اختلاف معرفی نمایید و اگر اطمینان دارید که رسید‌های اجاره دست خود ایشان می‌باشد و یا به امضاء صاحب‌خانه رسیده است می‌توانید اصالت رسید‌های پرداختی را توسط کارشناس خود به اثبات برسانید و در صورت تمایل می‌توانید سایر مراحل دادرسی را کمک یکی از وکلای موسسه حقوقی دفاع‌یاران عدالت ادامه بدهید .

برچسب‌ها : موجرو مستاجر ، ملک ، امور ملکی ، دعاوی حقوقی، اجاره بهاء ، اظهارنامه، وکیل تجاری ، قرارداد اجاره، وکالت

9- یک اتاق از منزل پدری‌ام را به یک دانشجو به مدت 6 ماه اجاره داده ام اما بعد از پایان مدت 6 ماه تخلیه نمی‌کند و اجاره هم نمی‌دهد در ضمن ما فقط صحبت کرده‌ایم و هیچ قرارداد مکتوبی نداریم چطور می‌توانم بیرونش کنم؟

پاسخ :

اگر دو نفر شاهد دارید که می‌توانند اجاره دادن این اتاق را بصورت کامل شهادت بدهند و یا اینکه خود مستاجر اقرار به قرارداد شفاهی اجاره بنماید می‌توانید پس از صورتجلسه تمام موارد و امضاء شهود  از طریق شورای حل اختلاف محل نسبت به تخلیه عین مستاجره اقدامات قانونی را آغاز نمایید برای ارائه دادخواست تخلیه و دریافت حکم تخلیه با گروه حقوقی دفاع یاران عدالت تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی برترین وکلای دادگستری بهره‌مند شوید ، در مورد سوال فوق درصورت عدم شرایط دادخواست در شورای حل اختلاف از طریق دادگاه حقوقی می‌بایست تقاضای خلع ید بنمایید .

میتوانید نمونه دادخواست‌های حقوقی را از قسمت محصولات سایت دفاع یاران دانلود نمایید .

برچسب‌‌ها :  موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

10- قراردادی تحت عنوان اجاره‌ نامه یک واحد آپارتمان با مستاجر تنظیم نموده‌ایم اما امضاء شهود ندارد اگر مشکلی در آینده پیش بیاید آیا قانون از ما حمایت نمی‌کند ؟

پاسخ :

قرارداد شما معتبر می باشد اما چون تشریفات قانون مالک و مستاجر مصوب سال 1376 رعایت نشده است می‌بایست از طریق دادگاه حقوقی اقدامات قانونی را انجام بدهید و شورای حل اختلاف در این موارد که نیاز به اثبات رسیدگی خاص می‌باشد صالح به رسیدگی نمی‌باشد برای سهولت در امور تنظیم اجاره نامه‌های معتبر می‌توانید از قسمت محصولات در سایت دفاع یار قرارداد خام اجاره نامه آپارتمان های مسکونی را تهیه فرمایید .

برچسب‌‌ها :  موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

11- یک خانه را می‌خواهم به شخصی بصورت دربستی اجاره بدهم اما برای نگهداری از درختان و تاسیسات ساختمان شرایط خاصی می‌خواهم در قرارداد ذکر کنم اما ، بنگاه املاک اضافه کردن شرط را نمی‌پذیرد چه راهکار قانونی در این مورد وجود دارد ؟

پاسخ :

مالک محترم شروطی که شما اشاره فرمودید کاملاً صحیح می‌باشد و این حق شماست که در قرارداد هر شرط معقولی را بتوانید اضافه نمایید و مخالفت بنگاه املاک احتمالاً به خاطر این است که احتمال می‌دهد این قرارداد بهم بخورد بنابراین بدون توجه به اظهارات غیر اصولی سایر اشخاص حتماً تمام شروط خود را در قرارداد ذکر بفرمایید و حتماً نوعی ضمانت اجرائی و خسارت هم به جهت عدم انجام مسئولیت‌های مستاجر در قبال شروط هم ذکر بفرمایید برای تنظیم قراردادهای املاک می‌توانید از حقوقدانان موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت، برای حضور در محل جلسات خود دعوت نمایید و حضور یک حقوقدان در محل جلسات مهم شما می‌تواند در حفظ و نگهداری اموال و املاک شما صحت در قراردادها بسیار موثر باشد و همچنین صحت و قانونی بودن قراردادها بدین طریق تضمین می‌گردد .

برچسب‌‌ها :  موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

12- ملکی برای مدت یک سال اجاره داده شده است ، پس از انقضاء مدت اجاره، مالک تمایلی به تمدید قرارداد ندارد و از مستاجر میخواهد که ملک را تخلیه کند ولی مستاجر از تخلیه کردن خودداری میکند، مالک برای تخلیه عین مستاجره چه اقدامات قانونی باید انجام دهد ؟

پاسخ :

با انقضا مدت قرارداد ، مستاجر مکلف به تخلیه عین مستاجره می‌باشد در این مورد واگذاری ملک ابتدا بصورت قانونی بوده و در ادامه غیرقانونی است و مالک بایستی در محکمه صالح دعوای تخلیه طرح کند و نه خلع ید که موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند آگاهی از قوانین مرتبط می‌باشد و این نیازمند وکیلی متخصص در این زمینه است .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

14- قرارداد اجاره‌ای تنظیم گردیده است به مدت 2 سال ، بعد از مدت یکسال ، مستاجر، عین مستاجره را به دیگری واگذار میکند از لحاظ حقوقی انتقال دوم چه اثر قانونی دارد ؟

پاسخ :

در قراردادهای اجاره یک بند وجود دارد که در آن انتخاب واگذاری عین مستاجره توسط مستاجر را به این صورت (مستاجر حق واگذاری به غیر را دارد یا ندارد ) مشخص کرده است و درصورتیکه تعیین و مشخص نشده باشد ، اصل بر این است که مستاجر حق واگذاری را به غیر را دارد .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

15- آیا مالک میتواند به دلیل تغییر شغل مستاجر دادخواست تخلیه دهد ؟

پاسخ :

هرگاه مورد اجاره برای شغل معینی اجاره داده شده باشد و مستاجر بدون رضای موجر شغل خود را تغییر دهد فرضا مورد اجاره برای شغل میوه فروشی معین شده ولی آن را تبدیل به نانوایی کرده است در این صورت مالک میتواند نسبت به طرح دعوی تخلیه با شرایطی که در قانون پیش بینی شده است اقدام کند .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

16- آیا عقد اجاره به علت فوت مستاجر یا موجر باطل می‌شود ؟

پاسخ :

عقد اجاره به واسطه‌ی فوت موجر و مستاجر باطل نمی‌شود لیکن چنانچه موجر فقط برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجر بوده است ، اجاره به فوت او باطل می‌شود.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

17- چنانچه در قرارداد اجاره‌ای شرط شده باشد فقط مستاجر حق استفاده از عین مستاجره را دارد و مستاجر خلاف آن عمل کند و یا فوت کند وضعیت قرارداد اجاره به چه صورت می‌باشد ؟

پاسخ :

ممکن است در قرارداد اجاره شرط مباشرت شده باشد یعنی اینکه مستاجر شخصا و به تنهایی از عین مستاجره استفاده کند لیکن اگر بر خلاف آن عمل گردد ایجاد حق فسخ برای مالک می‌شود و درصورت دوم یعنی فوت مستاجر چون شرط مباشرت شده است قرارداد اجاره باطل می‌گردد.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

18- آیا اجاره دادن مال موقوفه امکان پذیر است ؟

پاسخ :

بله متولی مال موقوفه بایستی با ملاحظه ی صرف وقت ، آن را اجاره دهد و اینکه تمامی شرایط و الزامات را تا حد ممکن رعایت کند . همچنین قابل ذکر است درصورت رعایت شرایط فوق و فوت فرد ، اجاره به فوت او باطل نمیگردد

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

19- بهترین روش در هر قرارداد از نظر وکلای بین المللی دفاع یاران چیست ؟

پاسخ :

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران با توجه به سوابق درخشان در زمینه دعاوی املاک، بهترین کار در هر قراردادی اعم از دعاوی املاک اجاره ای ، پیش بینی روشی برای حل و فصل دقیق سریع و دوستانه اختلافات احتمالی است .

در واقع بهتر است در قرارداد اجاره طرفین یک شخص مقبول و معتمد که اطلاعات کافی در خصوص موضوع را دارد انتخاب کنید تا بین آنها داوری کند.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

20- سرقفلی در چه املاکی وجود دارد؟

پاسخ :

سرقفلی فقط در خصوص املاک تجاری وجود دارد چرا که به طور کلی ارزشی است که براثر رونق کسب و کار و افزایش ارزش ملک به ارزش ملک تجاری اضافه می‌شود که دارای پیچیدگی های خاص خود است که شما عزیزان میتوانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه از مشاوره های تخصصی گروه وکلای بین المللی دفاع یاران بهره مند شوید.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

21- گرفتن چک یا سفته برای تضمین تخلیه عین مستاجره از مستاجر امکان پذیر است؟

پاسخ :

در یک قرارداد هم چون قرارداد اجاره که منطبق با ماده 10 قانون مدنی می باشد ، صرف تعهدات طرفین مشخصات و توافقات آنها در قرارداد اعم از اینکه بصورت کتبی باشد و یا شفاهی برای حسن و الزام اجرای آنها کفایت میکند . لذا گرفتن چک و یا سفته بابت تضمین تخلیه معمولا یک عرف و رویه می باشد که به مرور زمان نقش آن کم رنگ تر می‌شود.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

22- شخصی با وکالت نامه‌ای قصد اجاره دادن ملک موکل خود را دارد چگونه بایستی مطمئن شویم که این وکالتنامه دارای اعتبارات و او وکیل واقعی مالک است ؟

پاسخ :

در بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی مستاجر بعد از عقد قرارداد و پرداخت قرض الحسنه و یا چک‌های توافق شده به شخصی که خود را وکیل می‌نامد ، آن شخص هیچ اختیار و نمایندگی صحیح قانونی از طرف موکل نداشته و در واقع اقدام به کلاهبرداری کرده است و مستاجر دچار دردسر شده است لذا توصیه می‌شود قبل ار اقدام به هرگونه پذیرش تعهدات و امضا قرارداد در چنین مواردی وکالتنامه را استعلام بگیرد و از سمت قانونی آن شخص آگاه و اطمینان حاصل فرمائید تا اینکه در ادامه دچار دردسر و مشکل نشوید .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

23- به همراه داشتن وکیل در جلسه عقد قرارداد اجاره دارای چه مزایایی است ؟

پاسخ :

چنانچه قصد اجاره یک زمین، آپارتمان و بطور کلی املاک دیگری را دارید توصیه می‎شود حتما به همراه خودتان از وکلای دادگستری و یا اینکه از مشاورین حقوقی متخصص همراه داشته باشید تا از بروز خسارات نا به جا جلوگیری گردد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران آماده پذیرش دعاوی حقوقی املاک ، حضور در جلسات قراردادها و تنظیم انواع قراردادهای املاک اجاره ای می‌باشد.

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

24- مستاجر بعد از مدت اجاره و انقضا عقد اجاره بدون اجازه مالک و اینکه اخطاری از طرف مالک داشته باشد ملک را تخلیه کرده است آیا در این صورت بعد مدت و انقضا قرارداد اجاره مستاجر بایستی پرداخت کند ؟

پاسخ :

قانون گذار صراحتا به این موضوع اشاره نموده و عنوان داشته است چنانچه بدون اذن مالک باشد چه در این مدت منفعت برده و یا خیر بایستی اجرت المثل ایام تصرف را بدهد مگر مالک اذن در مجانی استفاده کردن داده باشد .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

25- چنانچه بعد از انقضا قرارداد اجاره و درخواست مستاجر از موجر بابت ودیعه ،وی از باز پس دادن مبلغ ودیعه خودداری کند مستاجر چگونه بایستی بابت باز پس گرفتن مبلغ ودیعه خود، در چارچوب قانون اقدام نماید ؟

پاسخ :

ممکن است موجر بخواهد میزان خسارتی به تشخیص خود از مبلغ ودیعه مستاجر کسر نماید و یا اینکه موجر حاضر نباشد که ودیعه مستاجر را به او بازگرداند چنانچه به هر دلیلی صاحب خانه در بازگرداندن مبلغ رهن به مستاجر کوتاهی کند مستاجر این حق را دارد که از طریق تقدیم دادخواست به مراجع قضایی حقوق خود را مسترد کند .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

26- بعد از انقضا قرارداد اجاره، مالک از پس گرفتن کلید خودداری میکند مستاجر تا زمانی که ملک در تصرف وی باشد دارای ید امانی است مستاجر برای رهایی از بلاتکلیفی چه اقداماتی بایستی انجام دهد ؟

پاسخ :

این مورد در ماده 13 قانون رابطه مالک و مستاجر پیش بینی شده است و برابر آن هرگاه مستاجر به علت انقضا مدت قرارداد اجاره و یا در مواردی که به تقاضای وی حکم فسخ اجاره صادر شود مورد اجاره را تخلیه و مالک از گرفتن کلید خودداری کند مستاجر بایستی از طریق اظهارنامه از مالک یا نماینده قانونی وی تقاضای تحویل کلید را بدهد و چنانچه ظرف مدت 5 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک یا نماینده وی برای تحویل کلید حاضر نشوند مستاجر بایستی به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند و تخلیه ملک مورد اجاره را تامین دلیل و کلید آن را به دفتر دادگاه سیستم نماید چنانچه مستاجر اقدامات فوق را انجام ندهد تعهدات او به موجب مقررات این قانون و شرایط اجاره نامه برقرار است .

برچسب‌‌ها : موجر مستاجر ، دعاوی حقوقی ، اجاره ، شورای حل اختلاف ، تنظیم قرارداد

همراهان گرامی شما می‌توانید برای دریافت پاسخ‌های حقوقی خود با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

هرگونه کپی برداری یا انتقال مطالب این سایت، با ذکر منبع آن مجاز می‌باشد.

موسسه حقوقی بین المللی دفاع یاران عدالت